Posts tonen met het label wandelen. Alle posts tonen
Posts tonen met het label wandelen. Alle posts tonen

zondag 9 juni 2019

Ommetje Handel




Na lange tijd niet meer op deze blog bezig te zijn geweest, vond ik het toch weer eens tijd worden om wat te schrijven. Hier vind je de verhalen achter de beelden van dit filmpje.

woensdag 4 juli 2018

Wandeltocht naar Rooi (1)



Een prachtige zondagmiddag in juni, en prima weer om te voet naar Rooi te wandelen voor een kort bezoekje aan de jaarmarkt. We besloten de kortste route te nemen. Over het fietspad naast de Boskantseweg.














Kaasjeskruid


Aan de kant van de berm staat het gras zeker wel een meter hoog met wat de meeste mensen zullen bestempelen als onkruid als het in hun eigen tuin te vinden zou zijn. Hier zijn het echter wilde bloemen die voor de insecten een waar feestmaal verzorgen.
De gemeente Sint-Oedenrode heeft in het verleden verschillende zaadmixen in de bermen gezaaid om de diversiteit aan planten terug te krijgen en te behouden. Om echter ervoor te zorgen dat de planten ook de kans krijgen om elk jaar weer terug te komen is er ook een maaibeleid nodig. Hierin moet worden afgesproken hoevaak en wanneer de bermen het beste gemaaid kunnen worden om zo de natuur tegemoet te komen. Dit beleid is in veel gemeenten echter zwaar verouderd, waardoor bij een te strikte naleving de meeste planten nog geen zaad hebben gevormd en er nog meerdere insecten hun eitjes op de kruiden hebben gelegd. Hierdoor ontneem je de plant de kans om uit te zaaien, neem je een belangrijke bron van voedsel voor verschillende vogelsoorten weg doordat je ook de insecten in een klap wegmaait. Beter opelkaar afgestemd beleid zou hier een oplossing zijn.
Een van de meest gehoorde argumenten om echter wel zo vroeg te maaien zijn echter afkomstig van de automobilisten. Omdat zij door de hoge gewassen in de berm de zijwegen moeilijker in kunnen kijken, en daardoor verplicht zijn om hun snelheid te minderen om ongelukken te voorkomen, roept dit geregeld irritatie op.
Persoonlijk vind ik dat een zwak argument. Dat is dezelfde smoes als zeggen dat de bomen te dicht op de weg staan en maar omgekapt moeten worden, omdat jij als automobilist liever op je mobieltje kijkt dan op de weg let, om maar een voorbeeld te noemen. Ik zelf ben van mening dat de natuur al genoeg in moet leveren, dus dat wij ook maar eens rekening kunnen houden met die kleine dingetjes om mee te beginnen 
Bovendien kijk ik liever naar een mooie straat met bomen of een prachtige berm vol bloemen, dan naar kale bermen.



De winde


De klaproos





De klaproos









De wilde peen

Een van de bloemen die volop in de bermen te vinden is in deze tijd van het jaar is de wilde peen.
De wilde peen is de voorloper van onze oranje wortel. De wortel van de wilde peen kun je ook prima eten, hij is enkel wit van kleur. De groente is weerstand verhogend. In het Engels wordt de plant ook wel aangeduid als bird's nest, omdat de bloem in uitgebloeide vorm zich helemaal opvouwt tot een soort nestje. De zaden van deze wilde peen hebben een verwarmend effect en worden dan ook in de alternatieve geneeskunde voor verschillende doeleinde gebruikt.



Wilde peen




Jakobskruiskruid

Opvallend zijn ook de gele bloemen van de jacobskruiskruid. Deze plant is voor veel dieren giftig, en wordt dan ook in de regel alleen per ongeluk gegeten als het tijdens het maaien in het hooi beland. Om dit te voorkomen wordt deze plant veelvuldig bestreden in weides. Dit is echter een zeer moeizame klus omdat dit kruid een windverspreider is en wel 75 000 tot 200 000 zaadjes per plant kan voortbrengen.

 De plant is de waardplant voor de Sint Jacobsvlinder. De zebrarupsen van deze vlindersoort kunnen prima tegen het gif van de plant, en na het ontpoppen hersteld de plant zich vaak weer snel. Andere dieren die afhankelijk zijn van deze plant zijn de bladroller en de duinzijdebij, maar ook een keversoort en de zaadvlieg houden erg veel van deze bloem.




Na een kleine 3 kilometer kwamen we Rooi binnen gewandeld. We passeerden al meteen twee prachtig gevulde bloembakken vol begonia's. Links van ons stond de Molen van de Bergh. Het betreft de romp van een ronde stenen molen die in 1856 gebouwd werd als stellingmolen. De molen fungeerde aanvankelijk als korenmolen maar werd later ook ingezet als runmolen en oliemolen. De pletsteen en de sluitsteen uit de oliemolen zijn nog bewaard gebleven, ze liggen echter niet meer in het naastgelegen gebouwtje zoals vroeger het geval was, maar buiten voor de molen. Het gebouwtje is tegenwoordig in gebruik als woning. In 1937 werden de kap en het binnenwerk van de molen geheel verwoest door een brand, plannen om de molen weer in bedrijf te stellen zijn tot nu toen op niets uitgelopen.
Volgende keer vervolgen we onze wandeling weer.


vrijdag 1 juni 2018

Slakkeninvasie



Om wat meer te gaan bewegen heb ik mezelf het doel gesteld om (bijna) elke dag 10 000 stappen te zetten. Ik heb daarbij hulp van onze oudste die me elke dag even vraagt hoe het nu staat met de hoeveelheid stappen, en dan rekent hij mij wel even voor hoeveel ik er nog bij moet zetten om het gewenste aantal bij elkaar te krijgen.

maandag 28 augustus 2017

De Kempkesroute in Eerde




Vandaag nemen we jullie mee naar de Vlagheide. Een voormalige stortplaats die precies tussen Schijndel, Veghel en Sint-Oedenrode in ligt. Een mooi samenwerkingsverband wat al zijn oorsprong vond voor dat de gemeentes samen gingen onder de noemer Meijerijstad. Het sluiten van de vuilstort de vlagheide, het afstoten van het voormalige militaire terrein van defensie en de aanleg van de a50 waren voor de betrokken gemeenten aanleiding om het landelijke gebied danig te recontrueren.
Er werd een plan opgezet om het gebied zowel voor de natuur als de recreatie aantrekkelijk te maken. Daaruit onstond het Masterplan Vlagheide.

zaterdag 5 augustus 2017

Wandelroute Ommetje het Groot Duyfhuis



Een beetje veel later vertrokken dan de bedoeling was, reden we richting Liempde. We hadden onze tas weer meegenomen vol met broodjes en drinken met de bedoeling er een gezellige wandeling van te gaan maken.
Met de auto reden we naar Liempde, parkeerden de auto achter de kerk op het driehoekige 'Toose plein'. Vanuit dit plein kun je verschillende door de Heemkunde herstelde kerkpaden bewandelen. 1 kilometer van deze kerkpaden is opgenomen in de route die wij gingen lopen.

donderdag 27 juli 2017

Wandeling door buitengebied Boskant deel 1




De zomer leent zich bij uitstek voor het maken van lange wandelingen met mijn meisje. Zij is al net zo dol op alle flora en fauna om ons heen als ik en we hebben al heel wat uurtjes rondgebracht in de buitenlucht met de camera in de aanslag. Vandaag togen we naar het Bundersdreef.

woensdag 28 juni 2017

Naar Best (slot)



Net voorbij het bord Best zagen we het kruisbeeld waar we even plaats namen op het bankje om het thuisfront te bellen.





'Mama, ik heb zijn tenen aangeraakt!'












Uitzicht vanaf het bankje, waar je recht onder de brug doorkijkt, en je mooi uitzicht hebt op een muur begroeid met honderden lichtroze bloemen van de clematis.















Omdat de achterhoede nog aan moest rijden besloten wij alvast Best in te wandelen.



















Het laatste stukje mochten we meeliften met de auto. Op naar het welverdiende ijsje!





'Mama de volgende keer wandelen we naar de speeltuin.'
Gezellig! Heb er nu al zin in!




woensdag 7 juni 2017

Wandeling (vervolg)




We vervolgen de wandeling weer en keken nog eenmaal achterom naar vorige week. Dit pad laten we voor nu achter ons. We lopen verder. Het pad voor ons ligt bezaaid met katjes van de populier.
















Het zonnetje maakt alles extra kleurrijk. De bloemen, de bomen en de banden.





De bloesems aan de bomen.











Veel sloten staan echter droog in het anders altijd zo vochtige gebied.






Het fluitenkruid zorgt voor kant aan de kant van de weg.






















We zien weer nieuwe dingen op onze route. De tekening op een boomstronk aan de kant van de weg, vormt vreemde schaduwen in de zon.





De verschillende mossen op het hek.







Het wuivende gras in de berm.






Even gevangen.





En overal waar je kijkt oranjetipjes. Die prachtige kleine witte vlindertjes met een klein oranje vlekje op het einde van hun vleugeltjes, alsof ze met hun vleugeltjes in de verf hebben gehangen. Helaas wil er geeneen blijven zitten en kan ik enkel een koolwitje voor de lens gevangen krijgen.


























Toch nog een insect gevangen.

 We lopen verder over het veld van een boomkwekerij. Je kunt er bijna niet omheen als je in deze omgeving gaat wandelen. Er staan veel bomen die vol staan met roze en witte bloesem, rode en lichtgele bladeren, die van een afstand op bloemen lijken.






















En met de rood met groene bladeren beeindigen we deze wandeling. Bedankt voor uw aandacht en fijne reis naar huis. ;-)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Bedankt voor het lezen van mijn blog. Ik vind het leuk als je een reactie nalaat.

Totaal aantal pageviews