Posts tonen met het label portretfotografie. Alle posts tonen
Posts tonen met het label portretfotografie. Alle posts tonen

woensdag 30 augustus 2017

Kempkensroute deel 2



We wandelen weer gezellig verder door het Brabanste land. We zitten nog steeds op de Kempkensroute, waar we aangekomen zijn bij een kleine pluktuin. Omdat oma graag door wilde lopen, hebben we hier niet al te lang bij stil gestaan.




En terwijl oma zich een beetje zorgen begon te maken over de kinderen; 'Is het niet te ver, en hoelang is deze route nog? Heb je wel gekeken van tevoren?' Renden de kinderen als raceauto's voor ons uit, waarbij ze regelmatig even kwamen melden dat we eerste of ineens toch weer laatste in de rij waren.








We weken een stukje van de route af om naar Eerde te lopen. We passeerden een speeltuintje waar de kinderen nog even een rondje maakten op een van de toestellen, een huisje beklommen en van een glijbaantje afgleden, alvorens verder te lopen naar het pleintje. Daar vonden we een groot infobord waarop de verschillende routes aangegeven waren.














We lieten het pleintje weer achter ons liggen en vervolgden onze route.








De sneeuwbes

De sneeuwbes is voor vele bekend vanwege hun witte vruchtjes die knappen als je erop gaan staan. De heester komt oorspronkelijk uit Noord-Amerika en verdringt hier langzaam de inheemse vegetatie vanwege zijn sterke uitlopers. De roze bloemen produceren nectar en worden door o.a. hommels, zweefvliegen en wespen bezocht. De besjes zijn erg in trek bij lijsters, maar voor mensen zijn ze giftig.





















Uitzicht op de oude vuilstort


Op de vlagheide werd kort voor het einde van de Tweede Wereldoorlog een vliegveld aangelegd die tijdens Operatie Market Garden in februari 1945 in gebruik werd genomen. Na de bevrijding raakte het vliegveld snel overbodig. Het naast gelegen militair terrein bleef in bedrijf omdat daar 3 militaire opslagplaatsen aanwezig waren. Deze stammen uit 1971, ten tijden van de Koude Oorlog. Een is er nog van bewaard gebleven, de andere zijn inmiddels gesloopt. In 2001 werden ze aan de gemeente Veghel overgedragen. Van het terrein resten enkel nog enkele geasfalteerde paden, die overwoekerd zijn door de natuur.









Wat verderop vind je een abstract, maar nog duidelijk herkenbaar speelmonument, dat ter nagedachtenis aan het vliegveld en zijn piloten werd opgericht. Het monument is geinspireerd op een van de Spitfires die vanaf het vroegere vliegveld vertrok ten tijden van Operation Market Garden. Er worden hier in het gebied elk jaar herdenkingen gehouden, waarbij de operatie na wordt gespeeld.


















Op het terrein werd later vuil gestort, waardoor een tientallen meters hoge berg ontstond. Na de sluiting van dit terrein besloten de drie grensgemeentes Schijndel, Veghel en Sint-Oedenrode de vuilnisberg af te dekken met folie en er een recratiegebied van te maken. Op het hoogste punt vind je tegenwoordig een uitkijkplaats met bankjes, waar vandaan je de hele omgeving kunt zien.

Het monument was het eindpunt van onze route. Wij liepen weer terug naar de auto. Het was een dag vol geschiedenis, natuur en speelmomenten. Een aanrader voor elke liefhebber van wandelen.



maandag 28 augustus 2017

De Kempkesroute in Eerde




Vandaag nemen we jullie mee naar de Vlagheide. Een voormalige stortplaats die precies tussen Schijndel, Veghel en Sint-Oedenrode in ligt. Een mooi samenwerkingsverband wat al zijn oorsprong vond voor dat de gemeentes samen gingen onder de noemer Meijerijstad. Het sluiten van de vuilstort de vlagheide, het afstoten van het voormalige militaire terrein van defensie en de aanleg van de a50 waren voor de betrokken gemeenten aanleiding om het landelijke gebied danig te recontrueren.
Er werd een plan opgezet om het gebied zowel voor de natuur als de recreatie aantrekkelijk te maken. Daaruit onstond het Masterplan Vlagheide.

woensdag 26 juli 2017

Wandeling aan de Goorloop






Vakantietijd, en dat betekent steevast een bezoek aan opa en oma in Beek en Donk. Naast de gebruikelijke koekjes en glaasjes ranja is er ook altijd tijd voor een wandeling waarin de nodige speeltuinen aangedaan worden. 
Deze dag ging de wandeling naar de Goorloop.

woensdag 28 juni 2017

Naar Best (slot)



Net voorbij het bord Best zagen we het kruisbeeld waar we even plaats namen op het bankje om het thuisfront te bellen.





'Mama, ik heb zijn tenen aangeraakt!'












Uitzicht vanaf het bankje, waar je recht onder de brug doorkijkt, en je mooi uitzicht hebt op een muur begroeid met honderden lichtroze bloemen van de clematis.















Omdat de achterhoede nog aan moest rijden besloten wij alvast Best in te wandelen.



















Het laatste stukje mochten we meeliften met de auto. Op naar het welverdiende ijsje!





'Mama de volgende keer wandelen we naar de speeltuin.'
Gezellig! Heb er nu al zin in!




woensdag 21 juni 2017

Naar Best (vervolg)




We vervolgen de wandeling van afgelopen woensdag. Samen met ons meisje liepen we verder over het fietspad langs de Sint-Oedenrodeseweg. Deze weg slingert door het landschap. Van oudher ligt het op een scheidingslijn tussen een nattere en drogere grond.







De boerderijen werden aan de rand van het natte en het droge gedeelte gebouwd, omdat eel boeren dit zeer praktisch vonden.











Tegenwoordig is het nog terug te zien in het landschap. Zo zijn in het noorden meer populieren, eiken en elsen te vinden. Vooral de populieren werden in die tijd veel gebruikt voor de klompenindustrie.












Onderweg kwamen we nog langs een klompenwinkel, die tegenwoordig ook werkkleding en veiligheidsschoenen verkoopt al kun je er ook nog steeds terecht voor klompen.















Wat verderop kom je het klompenmuseum tegen.







'Mama, kijk. Blauw, groen, rood, geel en blauw!'







De brug over de A50 kwam in zicht. We waren in Best.
Volgende week het laatste stukje van de wandeling.







donderdag 15 oktober 2015

De foto




Een prachtige zonnige dag in september. Een mooie dag om er eens heerlijk op uit te gaan met de kinderen. Met het hele gezin waren ze naar het dorp gewandeld, gezellig samen slenterend door de straten, langs de oude arbeiderswoningen, de etalages, naar de kerk.
Bij het grote plein stond een groot imposant beeld van Jezus met een prachtig gekruld hekwerk erom heen. De kinderen renden er enthousiast naar toen. Niet dat ze oog hadden voor het stenen beeld, maar het rondrennen rond de met lavendel aangeplante perkje was een feestje op zich. 
Vrolijk lachend renden ze achter elkaar aan, tot moeder haar telefoon pakte de kinderen bij elkaar riep, en ze vriendelijk verzocht om samen voor het beeld te gaan staan. Een foto om deze mooie nazomerdag vast te leggen voor later.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Bedankt voor het lezen van mijn blog. Ik vind het leuk als je een reactie nalaat.

Totaal aantal pageviews