Posts tonen met het label macrofotografie. Alle posts tonen
Posts tonen met het label macrofotografie. Alle posts tonen

zondag 23 juni 2019

Vogelmelk





Vogelmelk komt oorspronkelijk uit Zuid-europa en Klein-Azië. Hij groeit in graslanden, bermen en vochtige bossen maar komt in een gecultiveerde versie ook in veel tuinen voor. De naam dankt de plant aan de stand van de bloemblaadjes die openstaan naar de zon, wat doet denken aan een vogel die de zwaartekracht tart en opstijgt. De witte kleur doet denken aan melk.

















De bloem heeft zes bloemblaadjes die stervormig om de stempel staan. Het verhaal gaat dat de Davidsster zijn vrom te danken heeft aan deze bloem. Hij wordt ook wel de ster van Bethlehem genoemd.

De symbolische betekenis van de vogelmelk is zuiverheid en onschuld.















Mijn vader heeft het plantje altijd in de tuin gehad. Het witte bloemetje had iets magisch. Het ging enkel open als de zon de bloemblaadjes beroerde en het niet te koel was om hem heen. Zodra de zon verdween sloot het plantje weer.














Enkele weken geleden stond het bloemetje ook ineens bij ons in de achtertuin, midden in het gras stak hij zijn witte bloemetjes de lucht in. Een bloempje om te koesteren.






zondag 16 juni 2019

Madeliefjes




Als kind was ik al dol op madeliefjes. Bij mijn oma stonden ze achterin de tuin in het gras. Met mijn kleine handjes plukte ik de kleine witte bloemetjes en kwam dan trots de keuken binnen met een bosje bloemen in mijn knuisje. Snel werd er een vaasje voor gezocht, meestal een borrelglaasje uit de grote kast, waar ze in een klein laagje water werden gezet en midden op de schouw werden geplaatst.








Later leerde ik er kettingjes van maken, door een klein gaatje in het steeltje te maken met mijn nagel, waar ik een ander madeliefje door kon rijgen. 










De magie van het madeliefje is nog steeds aanwezig. Ook mijn jongste heeft het witte bloemetje met soms een roze randje ontdekt.








Ook deze bloem staat bij ons in de achtertuin. Tussen het gras. Een grasveld dat meer uit bloemen en mos bestaat dan gras. Naast madeliefjes kom je er ook paardenbloemen, distels, zevenblad, herderstasje, ereprijs en boterbloemen tegen. Een zeer diverse vegetatie. Er kwamen dit jaar zelfs spontaan sneeuwklokjes op.







Maar vandaag kijken we naar het madeliefje. Een mooi bloemetje.















woensdag 12 juni 2019

Bosaardbei





De witte bloemen van de bosaardbei sierden enkele weken geleden de border. Het kleine aardbeienplantje geeft kleine zoete aardbeitjes die ook erg geliefd zijn bij de vogels. 
In Frankrijk wordt deze aardbei ook op de markt verkocht en geldt het als de beste onder de aardbeien. 







Jammergenoeg had ik er enkele bloemen bij zitten die al een zwart hartje hadden. Of die aarbeien nu nog zo goed zijn?














Het rode vruchtjes zijn rijk aan mineralen, looistoffen en vitaminen C.
Vroeger had ik ook een andere soort in de tuin met gele bloemetjes. Deze plant gaf ook aardbeitjes, maar het waren schijnvruchten zonder smaak.







Omdat de plant zich gemakkelijk vermeerderd staat inmiddels de hele border vol met de plantjes.







Een leuk feitje. De blaadjes van het plantje kunnen gebruikt worden tegen jicht en geelzucht.




 




Ook kun je er thee van trekken, waarbij het helpt tegen verschillende kwaaltjes.










En het levert mooie plaatjes op!



























woensdag 4 juli 2018

Wandeltocht naar Rooi (1)



Een prachtige zondagmiddag in juni, en prima weer om te voet naar Rooi te wandelen voor een kort bezoekje aan de jaarmarkt. We besloten de kortste route te nemen. Over het fietspad naast de Boskantseweg.














Kaasjeskruid


Aan de kant van de berm staat het gras zeker wel een meter hoog met wat de meeste mensen zullen bestempelen als onkruid als het in hun eigen tuin te vinden zou zijn. Hier zijn het echter wilde bloemen die voor de insecten een waar feestmaal verzorgen.
De gemeente Sint-Oedenrode heeft in het verleden verschillende zaadmixen in de bermen gezaaid om de diversiteit aan planten terug te krijgen en te behouden. Om echter ervoor te zorgen dat de planten ook de kans krijgen om elk jaar weer terug te komen is er ook een maaibeleid nodig. Hierin moet worden afgesproken hoevaak en wanneer de bermen het beste gemaaid kunnen worden om zo de natuur tegemoet te komen. Dit beleid is in veel gemeenten echter zwaar verouderd, waardoor bij een te strikte naleving de meeste planten nog geen zaad hebben gevormd en er nog meerdere insecten hun eitjes op de kruiden hebben gelegd. Hierdoor ontneem je de plant de kans om uit te zaaien, neem je een belangrijke bron van voedsel voor verschillende vogelsoorten weg doordat je ook de insecten in een klap wegmaait. Beter opelkaar afgestemd beleid zou hier een oplossing zijn.
Een van de meest gehoorde argumenten om echter wel zo vroeg te maaien zijn echter afkomstig van de automobilisten. Omdat zij door de hoge gewassen in de berm de zijwegen moeilijker in kunnen kijken, en daardoor verplicht zijn om hun snelheid te minderen om ongelukken te voorkomen, roept dit geregeld irritatie op.
Persoonlijk vind ik dat een zwak argument. Dat is dezelfde smoes als zeggen dat de bomen te dicht op de weg staan en maar omgekapt moeten worden, omdat jij als automobilist liever op je mobieltje kijkt dan op de weg let, om maar een voorbeeld te noemen. Ik zelf ben van mening dat de natuur al genoeg in moet leveren, dus dat wij ook maar eens rekening kunnen houden met die kleine dingetjes om mee te beginnen 
Bovendien kijk ik liever naar een mooie straat met bomen of een prachtige berm vol bloemen, dan naar kale bermen.



De winde


De klaproos





De klaproos









De wilde peen

Een van de bloemen die volop in de bermen te vinden is in deze tijd van het jaar is de wilde peen.
De wilde peen is de voorloper van onze oranje wortel. De wortel van de wilde peen kun je ook prima eten, hij is enkel wit van kleur. De groente is weerstand verhogend. In het Engels wordt de plant ook wel aangeduid als bird's nest, omdat de bloem in uitgebloeide vorm zich helemaal opvouwt tot een soort nestje. De zaden van deze wilde peen hebben een verwarmend effect en worden dan ook in de alternatieve geneeskunde voor verschillende doeleinde gebruikt.



Wilde peen




Jakobskruiskruid

Opvallend zijn ook de gele bloemen van de jacobskruiskruid. Deze plant is voor veel dieren giftig, en wordt dan ook in de regel alleen per ongeluk gegeten als het tijdens het maaien in het hooi beland. Om dit te voorkomen wordt deze plant veelvuldig bestreden in weides. Dit is echter een zeer moeizame klus omdat dit kruid een windverspreider is en wel 75 000 tot 200 000 zaadjes per plant kan voortbrengen.

 De plant is de waardplant voor de Sint Jacobsvlinder. De zebrarupsen van deze vlindersoort kunnen prima tegen het gif van de plant, en na het ontpoppen hersteld de plant zich vaak weer snel. Andere dieren die afhankelijk zijn van deze plant zijn de bladroller en de duinzijdebij, maar ook een keversoort en de zaadvlieg houden erg veel van deze bloem.




Na een kleine 3 kilometer kwamen we Rooi binnen gewandeld. We passeerden al meteen twee prachtig gevulde bloembakken vol begonia's. Links van ons stond de Molen van de Bergh. Het betreft de romp van een ronde stenen molen die in 1856 gebouwd werd als stellingmolen. De molen fungeerde aanvankelijk als korenmolen maar werd later ook ingezet als runmolen en oliemolen. De pletsteen en de sluitsteen uit de oliemolen zijn nog bewaard gebleven, ze liggen echter niet meer in het naastgelegen gebouwtje zoals vroeger het geval was, maar buiten voor de molen. Het gebouwtje is tegenwoordig in gebruik als woning. In 1937 werden de kap en het binnenwerk van de molen geheel verwoest door een brand, plannen om de molen weer in bedrijf te stellen zijn tot nu toen op niets uitgelopen.
Volgende keer vervolgen we onze wandeling weer.


woensdag 27 juni 2018

Familiewandeling het Hurkske



We wandelen wat af met het gezin. Deze keer met oudste en jongste een kijkje wezen nemen in het 170 ha groot bosgebied het Hurkske. Dir gebied is gelegen tussen Gemert en Erp en bestond vroeger voornamelijk uit heide. Het wordt omringd door agrarische velden.
We kwamen via een omleiding aan bij het koffie- theehuis de Boswachter alwaar we onze auto parkeerden. Vanaf hier vertrekken er verschillende wandelroutes die met gekleurde blokjes aangegeven zijn in het landschap. Voor de sportievelingen zijn er ook een tweetal trimparcoursen aangelegd die de familieroutes doorkruisen.

woensdag 6 juni 2018

Een geluk bij een ongeluk, kartles en druppels



Een beetje gehaast waren we 's morgens vertrokken naar Eindhoven om samen met N te gaan kijken naar de kartles van onze oudste. We hadden ons zomers aangekleed met een hoedje tegen de zon en genoeg drinken, om het zeker 2 uur aan de kant van het hete asfalt van de kartbaan uit te houden.
Samen met de Seat en de aanhanger waar de kart op stond, reden we net een kruising over, toen ineens de motor er mee op hield. D kon de auto nog net de berm insturen, waarna er verder ook geen beweging meer in te krijgen was en we genoodzaakt waren om de ANWB te bellen. T was ontroostbaar toen papa besloot de kartschool op de hoogte te brengen en voor alle zekerheid te kartles voor die dag maar te annuleren.
Omdat het toch nog wel even kon duren voordat de wegenwacht er zou zijn, besloten N en ik de weg over te steken naar het militaire oefenterrein, wat ook gebruikt werd als wandelpad als er niet geoefend werd. Een geluk bij een ongeluk, want het was er prachtig met al de kleine dauwdruppeltjes in het gras.






















Voor we het wisten was de ANWB al bij de auto en belde D mij op dat we weer terug moesten komen, omdat de man zo vriendelijk was ons met aanhanger en al naar de kartbaan te slepen. Hoe we vandaar af dan weer naar huis moesten komen was dan verder ons probleem, maar D had al met enkele mensen kontakt gehad die misschien ons wel naar huis konden slepen.
Zo kon T toch nog mee karten en pikte hij zelfs de pauze nog even mee. En mama had een dankbaar onderwerp om op de foto te zetten. De auto bleek echter rijp voor de sloop.










Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Bedankt voor het lezen van mijn blog. Ik vind het leuk als je een reactie nalaat.

Totaal aantal pageviews