Posts tonen met het label landschapsfotografie. Alle posts tonen
Posts tonen met het label landschapsfotografie. Alle posts tonen

woensdag 30 augustus 2017

Kempkensroute deel 2



We wandelen weer gezellig verder door het Brabanste land. We zitten nog steeds op de Kempkensroute, waar we aangekomen zijn bij een kleine pluktuin. Omdat oma graag door wilde lopen, hebben we hier niet al te lang bij stil gestaan.




En terwijl oma zich een beetje zorgen begon te maken over de kinderen; 'Is het niet te ver, en hoelang is deze route nog? Heb je wel gekeken van tevoren?' Renden de kinderen als raceauto's voor ons uit, waarbij ze regelmatig even kwamen melden dat we eerste of ineens toch weer laatste in de rij waren.








We weken een stukje van de route af om naar Eerde te lopen. We passeerden een speeltuintje waar de kinderen nog even een rondje maakten op een van de toestellen, een huisje beklommen en van een glijbaantje afgleden, alvorens verder te lopen naar het pleintje. Daar vonden we een groot infobord waarop de verschillende routes aangegeven waren.














We lieten het pleintje weer achter ons liggen en vervolgden onze route.








De sneeuwbes

De sneeuwbes is voor vele bekend vanwege hun witte vruchtjes die knappen als je erop gaan staan. De heester komt oorspronkelijk uit Noord-Amerika en verdringt hier langzaam de inheemse vegetatie vanwege zijn sterke uitlopers. De roze bloemen produceren nectar en worden door o.a. hommels, zweefvliegen en wespen bezocht. De besjes zijn erg in trek bij lijsters, maar voor mensen zijn ze giftig.





















Uitzicht op de oude vuilstort


Op de vlagheide werd kort voor het einde van de Tweede Wereldoorlog een vliegveld aangelegd die tijdens Operatie Market Garden in februari 1945 in gebruik werd genomen. Na de bevrijding raakte het vliegveld snel overbodig. Het naast gelegen militair terrein bleef in bedrijf omdat daar 3 militaire opslagplaatsen aanwezig waren. Deze stammen uit 1971, ten tijden van de Koude Oorlog. Een is er nog van bewaard gebleven, de andere zijn inmiddels gesloopt. In 2001 werden ze aan de gemeente Veghel overgedragen. Van het terrein resten enkel nog enkele geasfalteerde paden, die overwoekerd zijn door de natuur.









Wat verderop vind je een abstract, maar nog duidelijk herkenbaar speelmonument, dat ter nagedachtenis aan het vliegveld en zijn piloten werd opgericht. Het monument is geinspireerd op een van de Spitfires die vanaf het vroegere vliegveld vertrok ten tijden van Operation Market Garden. Er worden hier in het gebied elk jaar herdenkingen gehouden, waarbij de operatie na wordt gespeeld.


















Op het terrein werd later vuil gestort, waardoor een tientallen meters hoge berg ontstond. Na de sluiting van dit terrein besloten de drie grensgemeentes Schijndel, Veghel en Sint-Oedenrode de vuilnisberg af te dekken met folie en er een recratiegebied van te maken. Op het hoogste punt vind je tegenwoordig een uitkijkplaats met bankjes, waar vandaan je de hele omgeving kunt zien.

Het monument was het eindpunt van onze route. Wij liepen weer terug naar de auto. Het was een dag vol geschiedenis, natuur en speelmomenten. Een aanrader voor elke liefhebber van wandelen.



maandag 28 augustus 2017

De Kempkesroute in Eerde




Vandaag nemen we jullie mee naar de Vlagheide. Een voormalige stortplaats die precies tussen Schijndel, Veghel en Sint-Oedenrode in ligt. Een mooi samenwerkingsverband wat al zijn oorsprong vond voor dat de gemeentes samen gingen onder de noemer Meijerijstad. Het sluiten van de vuilstort de vlagheide, het afstoten van het voormalige militaire terrein van defensie en de aanleg van de a50 waren voor de betrokken gemeenten aanleiding om het landelijke gebied danig te recontrueren.
Er werd een plan opgezet om het gebied zowel voor de natuur als de recreatie aantrekkelijk te maken. Daaruit onstond het Masterplan Vlagheide.

dinsdag 8 augustus 2017

Ommetje Groot Duyfhuis deel 2



We wandelen weer verder. De route leidde ons over prachtige boerenlandweggetjes, tussen mais die hoog oprees langs het pad en er vol en goed uitzag. Heel anders dan de kleine magere stengels van vorig jaar die telang in de regen hadden gestaan, waardoor de oogst veel minder was dan andere jaren. En overal wilgenbomen en populieren. Die laatste werden veel gebruikt voor de klompenmakerij die een veel voorkomende ambacht was in deze contreien.
Tegenwoordig zie je ook veel boomkwekerijen.

zondag 6 augustus 2017

Ommetje het Grote Duyfhuis

Het Grote Duyfhuis,

lees meer hierover in dag 2 van de wandeling
Een nieuwe dag, dus een nieuwe poging. Vlak voor vertrek toch nog even snel buienradar gecheckt, maar er was geen buitje aan de lucht. Zouden we de tocht dan eindelijk uit kunnen wandelen?
We startten op het  pleintje Toose, vernoemd naar Toos Egelmeers de pastoorsmeid van Liempde, achter de kerk.

zaterdag 29 juli 2017

Buitengebied van Boskant deel 3




We vervolgden onze wandeling over de Goeiendonk waar we even de tijd namen om wat te drinken en te snoepen van onze zelf meegebrachte tomaatjes.

donderdag 27 juli 2017

Wandeling door buitengebied Boskant deel 1




De zomer leent zich bij uitstek voor het maken van lange wandelingen met mijn meisje. Zij is al net zo dol op alle flora en fauna om ons heen als ik en we hebben al heel wat uurtjes rondgebracht in de buitenlucht met de camera in de aanslag. Vandaag togen we naar het Bundersdreef.

woensdag 26 juli 2017

Wandeling aan de Goorloop






Vakantietijd, en dat betekent steevast een bezoek aan opa en oma in Beek en Donk. Naast de gebruikelijke koekjes en glaasjes ranja is er ook altijd tijd voor een wandeling waarin de nodige speeltuinen aangedaan worden. 
Deze dag ging de wandeling naar de Goorloop.

woensdag 21 juni 2017

Naar Best (vervolg)




We vervolgen de wandeling van afgelopen woensdag. Samen met ons meisje liepen we verder over het fietspad langs de Sint-Oedenrodeseweg. Deze weg slingert door het landschap. Van oudher ligt het op een scheidingslijn tussen een nattere en drogere grond.







De boerderijen werden aan de rand van het natte en het droge gedeelte gebouwd, omdat eel boeren dit zeer praktisch vonden.











Tegenwoordig is het nog terug te zien in het landschap. Zo zijn in het noorden meer populieren, eiken en elsen te vinden. Vooral de populieren werden in die tijd veel gebruikt voor de klompenindustrie.












Onderweg kwamen we nog langs een klompenwinkel, die tegenwoordig ook werkkleding en veiligheidsschoenen verkoopt al kun je er ook nog steeds terecht voor klompen.















Wat verderop kom je het klompenmuseum tegen.







'Mama, kijk. Blauw, groen, rood, geel en blauw!'







De brug over de A50 kwam in zicht. We waren in Best.
Volgende week het laatste stukje van de wandeling.







woensdag 14 juni 2017

Op naar Best



Een zonnige zondagmiddag. De jongens hadden de middag vrij gehouden om naar de race van Max Verstappen te kijken, terwijl de meisjes het idee hadden opgevat om volop van het mooie weer te gaan genieten en een wandeling te gaan maken. We besloten naar Best te gaan.





Als einddoel hadden we de ijssalon in zicht, waar de heren ons op zouden pikken, waarna we konden genieten van een welverdiend ijsje. Maar voor het zover was gingen we op pad, een kleine 6 kilometer naar Best.







Een afwisselende tocht langs prachtige rijen bomen van de boomkwekerijen. Bermen vol bloemen, slootkanten en boerderijen.























Een prachtige gebied om even te verpozen in een van de vele Bed and Breakfasts die het gebied rijk is.









En overal kleine verrassingen in het landschap.


















Het boerenleven in al zijn eenvoud.






Volgende week wandelen we verder.





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Bedankt voor het lezen van mijn blog. Ik vind het leuk als je een reactie nalaat.

Totaal aantal pageviews