Posts tonen met het label fotoverslag. Alle posts tonen
Posts tonen met het label fotoverslag. Alle posts tonen

woensdag 4 juli 2018

Wandeltocht naar Rooi (1)



Een prachtige zondagmiddag in juni, en prima weer om te voet naar Rooi te wandelen voor een kort bezoekje aan de jaarmarkt. We besloten de kortste route te nemen. Over het fietspad naast de Boskantseweg.














Kaasjeskruid


Aan de kant van de berm staat het gras zeker wel een meter hoog met wat de meeste mensen zullen bestempelen als onkruid als het in hun eigen tuin te vinden zou zijn. Hier zijn het echter wilde bloemen die voor de insecten een waar feestmaal verzorgen.
De gemeente Sint-Oedenrode heeft in het verleden verschillende zaadmixen in de bermen gezaaid om de diversiteit aan planten terug te krijgen en te behouden. Om echter ervoor te zorgen dat de planten ook de kans krijgen om elk jaar weer terug te komen is er ook een maaibeleid nodig. Hierin moet worden afgesproken hoevaak en wanneer de bermen het beste gemaaid kunnen worden om zo de natuur tegemoet te komen. Dit beleid is in veel gemeenten echter zwaar verouderd, waardoor bij een te strikte naleving de meeste planten nog geen zaad hebben gevormd en er nog meerdere insecten hun eitjes op de kruiden hebben gelegd. Hierdoor ontneem je de plant de kans om uit te zaaien, neem je een belangrijke bron van voedsel voor verschillende vogelsoorten weg doordat je ook de insecten in een klap wegmaait. Beter opelkaar afgestemd beleid zou hier een oplossing zijn.
Een van de meest gehoorde argumenten om echter wel zo vroeg te maaien zijn echter afkomstig van de automobilisten. Omdat zij door de hoge gewassen in de berm de zijwegen moeilijker in kunnen kijken, en daardoor verplicht zijn om hun snelheid te minderen om ongelukken te voorkomen, roept dit geregeld irritatie op.
Persoonlijk vind ik dat een zwak argument. Dat is dezelfde smoes als zeggen dat de bomen te dicht op de weg staan en maar omgekapt moeten worden, omdat jij als automobilist liever op je mobieltje kijkt dan op de weg let, om maar een voorbeeld te noemen. Ik zelf ben van mening dat de natuur al genoeg in moet leveren, dus dat wij ook maar eens rekening kunnen houden met die kleine dingetjes om mee te beginnen 
Bovendien kijk ik liever naar een mooie straat met bomen of een prachtige berm vol bloemen, dan naar kale bermen.



De winde


De klaproos





De klaproos









De wilde peen

Een van de bloemen die volop in de bermen te vinden is in deze tijd van het jaar is de wilde peen.
De wilde peen is de voorloper van onze oranje wortel. De wortel van de wilde peen kun je ook prima eten, hij is enkel wit van kleur. De groente is weerstand verhogend. In het Engels wordt de plant ook wel aangeduid als bird's nest, omdat de bloem in uitgebloeide vorm zich helemaal opvouwt tot een soort nestje. De zaden van deze wilde peen hebben een verwarmend effect en worden dan ook in de alternatieve geneeskunde voor verschillende doeleinde gebruikt.



Wilde peen




Jakobskruiskruid

Opvallend zijn ook de gele bloemen van de jacobskruiskruid. Deze plant is voor veel dieren giftig, en wordt dan ook in de regel alleen per ongeluk gegeten als het tijdens het maaien in het hooi beland. Om dit te voorkomen wordt deze plant veelvuldig bestreden in weides. Dit is echter een zeer moeizame klus omdat dit kruid een windverspreider is en wel 75 000 tot 200 000 zaadjes per plant kan voortbrengen.

 De plant is de waardplant voor de Sint Jacobsvlinder. De zebrarupsen van deze vlindersoort kunnen prima tegen het gif van de plant, en na het ontpoppen hersteld de plant zich vaak weer snel. Andere dieren die afhankelijk zijn van deze plant zijn de bladroller en de duinzijdebij, maar ook een keversoort en de zaadvlieg houden erg veel van deze bloem.




Na een kleine 3 kilometer kwamen we Rooi binnen gewandeld. We passeerden al meteen twee prachtig gevulde bloembakken vol begonia's. Links van ons stond de Molen van de Bergh. Het betreft de romp van een ronde stenen molen die in 1856 gebouwd werd als stellingmolen. De molen fungeerde aanvankelijk als korenmolen maar werd later ook ingezet als runmolen en oliemolen. De pletsteen en de sluitsteen uit de oliemolen zijn nog bewaard gebleven, ze liggen echter niet meer in het naastgelegen gebouwtje zoals vroeger het geval was, maar buiten voor de molen. Het gebouwtje is tegenwoordig in gebruik als woning. In 1937 werden de kap en het binnenwerk van de molen geheel verwoest door een brand, plannen om de molen weer in bedrijf te stellen zijn tot nu toen op niets uitgelopen.
Volgende keer vervolgen we onze wandeling weer.


vrijdag 29 juni 2018

Ballonnenfestival bij de Kienhoef



De Rotaryclub organiseerde een groot ballonnenfestival in Sint-Oedenrode achter de Helden van Kien. Er zouden volgens de organisatie wel 15 ballonnen de lucht in gaan, waarvan het betaalde geld voor een tochtje naar de Wensambulance ging. Op de avond zelf waren wij er met zijn vieren heengegaan, want zoveel ballonnen die het luchtruim in zouden gaan, dat was toch best een hele happening.

vrijdag 15 juni 2018

Poëziemiddag schrijverscollectief Meierijstad



In de achtertuin van Casa Del Arte in het kleine plaatsje Wijbosch vond afgelopen zondag een poëziemiddag plaats van het schrijverscollectief Meierijstad. In de tuin hadden zich een verschillende dichters en een enkele toehoorder verzamelt om vanonder de bomen te genieten van de prachtige gedichten die voorgedragen werden.

woensdag 13 juni 2018

Opendag brandweer Sint-Oedenrode


Ter ere van hun 85-jarig bestaan hield Brandweer Sint-Oedenrode afgelopen zaterdag een opendag. Speciaal voor de gelegenheid hadden ze een aantal oude brandweerwagens naar de kazerne laten komen, die voor op de straat te bewonderen waren. Naast oude wagens, konden de kinderen ook verschillende spelletjes doen, zoals brand blussen, een slang omhoog tillen, met een speciale tang een plank optillen, brandweerwagens met water wegspuiten en met behulp van speciale kussentjes een container optillen.

woensdag 6 juni 2018

Een geluk bij een ongeluk, kartles en druppels



Een beetje gehaast waren we 's morgens vertrokken naar Eindhoven om samen met N te gaan kijken naar de kartles van onze oudste. We hadden ons zomers aangekleed met een hoedje tegen de zon en genoeg drinken, om het zeker 2 uur aan de kant van het hete asfalt van de kartbaan uit te houden.
Samen met de Seat en de aanhanger waar de kart op stond, reden we net een kruising over, toen ineens de motor er mee op hield. D kon de auto nog net de berm insturen, waarna er verder ook geen beweging meer in te krijgen was en we genoodzaakt waren om de ANWB te bellen. T was ontroostbaar toen papa besloot de kartschool op de hoogte te brengen en voor alle zekerheid te kartles voor die dag maar te annuleren.
Omdat het toch nog wel even kon duren voordat de wegenwacht er zou zijn, besloten N en ik de weg over te steken naar het militaire oefenterrein, wat ook gebruikt werd als wandelpad als er niet geoefend werd. Een geluk bij een ongeluk, want het was er prachtig met al de kleine dauwdruppeltjes in het gras.






















Voor we het wisten was de ANWB al bij de auto en belde D mij op dat we weer terug moesten komen, omdat de man zo vriendelijk was ons met aanhanger en al naar de kartbaan te slepen. Hoe we vandaar af dan weer naar huis moesten komen was dan verder ons probleem, maar D had al met enkele mensen kontakt gehad die misschien ons wel naar huis konden slepen.
Zo kon T toch nog mee karten en pikte hij zelfs de pauze nog even mee. En mama had een dankbaar onderwerp om op de foto te zetten. De auto bleek echter rijp voor de sloop.










woensdag 30 mei 2018

Fotograferen in het Geerbos


Op pad met 4 meiden en 4 verschillende camera's. De ene dame had wat meer ervaring dan de andere, de ene was meer bekend met portretfotografie dan met het fotograferen van de natuur, maar allemaal waren we even enthousiast om gezamelijk mooie foto's te gaan maken in dit kleine park in Veghel.

zaterdag 28 januari 2017

Poëziemiddag Schrijverscollectief Meijerijstad





Een mevrouw met een rode trui en een allerschattigst poedeltje, een man met ruitjesblouse half uit zijn broek, met een zakdoek uit het zakje hangend, een dichter met half lang grijs haar die het geheel aan elkaar kletste samen met een dame met een prachtige kanten jurk. Ze konden zo uit een roman komen gerold, maar ze stonden er toch echt die middag. Allemaal bij elkaar in een boekhandel in Veghel tussen de kookboeken.

maandag 26 oktober 2015

Offroadrit Handel



Zondag 25 oktober werd in Handel (gemeente Gemert-Bakel) de 27e Peelrandrit van MC de Peelrijders verreden. De rit staat bekend als een van de mooiste van Nederland, wat ze te danken hebben aan een mooie route door de bossen, gras en maisland.

woensdag 19 augustus 2015

Bergweggetje, natuur en een kerkje (Italie)





Na de lunch liepen we weer terug naar de auto, en reden het dorpje uit richting de bergen. Dirk had een groot kruis gespot op de top van een van de hellingen, dus reden we via de smalle bergweg omhoog naar het rode kruis.

zaterdag 15 augustus 2015

T.O.T. rit




Om 13:00 zondagmiddag 2 augustus vertrokken bijna 700 oude tractoren door het Brabanste landschap om deel te nemen aan de T.O.T rit van Boekel die dit jaar alweer voor de twaalfde keer gehouden werd. Wij hadden ons voorgenomen om net als vorig jaar weer te gaan kijken, en besloten de stoet tegemoet te rijden.

zaterdag 8 augustus 2015

Burgers Zoo




Samen met de kinderen een dagje naar de dierentuin geweest. Vorig jaar waren we er ook al, samen met onze Tom, en toen had hij werkelijk zijn ogen uit gekeken bij al de visjes in the Ocean. Dus daar gingen we weer naar terug.
Deze keer namen we ook onze Nicky mee.

woensdag 5 augustus 2015

Kermis Liempde



Sinds vorig jaar hebben we er een klein beetje een gewoonte van gemaakt. Een bezoekje brengen aan de kermis van Liempde. En dat is niet vanwege zijn grote, of zijn spectaculaire attracties.
Nee, Liempde kermis staat vooral bekend om zijn ouderwetse gezelligheid, die je alleen in een dorp kan vinden.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Bedankt voor het lezen van mijn blog. Ik vind het leuk als je een reactie nalaat.

Totaal aantal pageviews