Posts tonen met het label tuin. Alle posts tonen
Posts tonen met het label tuin. Alle posts tonen

zondag 16 juni 2019

Madeliefjes




Als kind was ik al dol op madeliefjes. Bij mijn oma stonden ze achterin de tuin in het gras. Met mijn kleine handjes plukte ik de kleine witte bloemetjes en kwam dan trots de keuken binnen met een bosje bloemen in mijn knuisje. Snel werd er een vaasje voor gezocht, meestal een borrelglaasje uit de grote kast, waar ze in een klein laagje water werden gezet en midden op de schouw werden geplaatst.








Later leerde ik er kettingjes van maken, door een klein gaatje in het steeltje te maken met mijn nagel, waar ik een ander madeliefje door kon rijgen. 










De magie van het madeliefje is nog steeds aanwezig. Ook mijn jongste heeft het witte bloemetje met soms een roze randje ontdekt.








Ook deze bloem staat bij ons in de achtertuin. Tussen het gras. Een grasveld dat meer uit bloemen en mos bestaat dan gras. Naast madeliefjes kom je er ook paardenbloemen, distels, zevenblad, herderstasje, ereprijs en boterbloemen tegen. Een zeer diverse vegetatie. Er kwamen dit jaar zelfs spontaan sneeuwklokjes op.







Maar vandaag kijken we naar het madeliefje. Een mooi bloemetje.















woensdag 12 juni 2019

Bosaardbei





De witte bloemen van de bosaardbei sierden enkele weken geleden de border. Het kleine aardbeienplantje geeft kleine zoete aardbeitjes die ook erg geliefd zijn bij de vogels. 
In Frankrijk wordt deze aardbei ook op de markt verkocht en geldt het als de beste onder de aardbeien. 







Jammergenoeg had ik er enkele bloemen bij zitten die al een zwart hartje hadden. Of die aarbeien nu nog zo goed zijn?














Het rode vruchtjes zijn rijk aan mineralen, looistoffen en vitaminen C.
Vroeger had ik ook een andere soort in de tuin met gele bloemetjes. Deze plant gaf ook aardbeitjes, maar het waren schijnvruchten zonder smaak.







Omdat de plant zich gemakkelijk vermeerderd staat inmiddels de hele border vol met de plantjes.







Een leuk feitje. De blaadjes van het plantje kunnen gebruikt worden tegen jicht en geelzucht.




 




Ook kun je er thee van trekken, waarbij het helpt tegen verschillende kwaaltjes.










En het levert mooie plaatjes op!



























vrijdag 15 juni 2018

Poëziemiddag schrijverscollectief Meierijstad



In de achtertuin van Casa Del Arte in het kleine plaatsje Wijbosch vond afgelopen zondag een poëziemiddag plaats van het schrijverscollectief Meierijstad. In de tuin hadden zich een verschillende dichters en een enkele toehoorder verzamelt om vanonder de bomen te genieten van de prachtige gedichten die voorgedragen werden.

maandag 30 mei 2016

De tuin


Het blog sprookjespad is een inspiratiebron gebleken voor Merel. Ze schreef er een mooi gedichtje over Sprookjespad genaamd. Neem een bezoekje aan haar mooie blog vol bijzondere gedichtjes!


Onze tuin in een klein paradijsje. Althans voor ons. Voor ieder ander die houdt van een strak grasveld en keurige borders met plantjes waar je netjes omheen kunt schoffelen is het een ware wildernis.
Maar ik houd van deze wildernis. Er is elke dag wel iets te ontdekken.

woensdag 20 mei 2015

Kijkje in de tuin




Vandaag nemen we een kijkje in de tuin, die weer volop in bloei staat. Hier betekend dat overwegend paarse bloemen op dit moment, met enkel een klein witje van de wilde aardbei.

maandag 5 mei 2014

Lieveheersbeestje

 
 
Ineens zat ze daar, tussen het groen. In de top van een blad van de salvia. Mooi rood te wezen, te genieten van het zonnetje. Ze bleef mooi zitten, toen ik haar probeerde vast te leggen met de camera. Zelfs de kinderen konden haar niet bewegen van haar plekje te vertrekken.
 
 
 

woensdag 19 maart 2014

Lentegevoel

 
 
Het weer van afgelopen week en vandaag brengt je al aardig in de stemming, en nu alles in de tuin ook weer zoetjes aan begint uit te lopen krijg ik echt al een beetje de stiekeme kriebels. Het lentegevoel.
Afgelopen maandag samen met mijn moeder naar het tuincentrum geweest om de vorig jaar nieuw aangelegde tuin aan te kleden met plantjes. Salvia, lavendel, vrouwenmantel en malva zullen de al bestaande plantjes in de tuin gaan vergezellen.
Zoetjes aan beginnen de plantjes hun kopjes al boven de grond uit te komen, sommige wat brutaler andere nog voorzichtig en voor het blote oog nauwelijks zichtbaar als je niet weet waar te kijken.
 
 
 
 
De maagdenpalm toont al zijn eerste blauwe bloemen en ontvouwt nieuw blad. De bladeren van de daglelie houden de druppels vast van de regen die afgelopen nacht is gevallen. En ook de eerste knoppen van de heerlijk geurende seringen zijn al weer duidelijk zichtbaar. Kan nu al niet wachten totdat de roze bloempjes hun geur over de tuin verspreiden.
 
 
 
 
De sneeuwbal zit vol knoppen.
 
 
 
 
En zelfs het appelboompje wat ik vorig jaar heb gekocht begint al heel voorzichtig zijn blaadjes te ontvouwen.
 
 
 
 
Dit lief biggetje kon ik gewoon niet laten staan. Hij stond me zo uitdagend aan te kijken vanuit het schap, dat er voor mijn geen twijfel meer bestond, die ging mee.
Toen Nicky hem vanmorgen zag staan bleef ze er maar naar wijzen. 'Die is mooi, die is mooi. Ikke knuffelen!'
 
 
 
 
De spaanse magrieten die nog in de bloembakken stonden van het vorige tuinseizoen, zijn dankzij de warme winter overgebleven en vormen nu weer nieuwe knoppen.
En terwijl de kindjes heerlijk in de zandbak taartjes bakken, zit ik aan de koffie op de tuinbank. Heerlijk te genieten in het zonnetje. Het tuinseizoen is geopend.
 
 
 
 
 
 
 

donderdag 23 mei 2013

Rondje in de border


De lucht hing vol met dreigende donkeren luchten, die enkel wat druppels lieten vallen, maar meestal zonder veel geweld voorbij dreven. Na al deze druppelpracht even de tuin in gegaan om foto's te maken van de bloemetjes die in het kleine bordertje in bloei staan.
Onze tuin is nog in opbouw, en het kleine bordertje is een beetje een verzameling van planten die ik wilde behouden, nadat we van de zomer de heg er hebben uitgegooid, een nieuwe schuur en schutting hebben gezet.
Nu is het gras pas ingezaaid, de eerste sprietjes zorgen voor een zachte groene waas, er zijn nog twee bordertjes aangeplant en ingezaaid met een eenjarige bloemenmix, die als het goed is in de zomer gaat zorgen voor een kleurexplosie van papaver, klaprozen en andere bloemen die veel vlinders aan trekken. Althans dat stond op de verpakking.

In het kleine bordertje staan veel mooie plantjes, zoals de akelei, in een zachtpaarse en een donkerpaarse tint.




De bladeren van de akelei waren bezaait met prachtige druppels, die als kleine diamantjes lagen te glinsteren in de zon die eventjes voorzichtig door de wolken piepte.


Het prachtige blauw van de korenbloem.



Het elfenbloempje stond er dit jaar uitbundiger bij dan ooit, vol met prachtige zachtroze kleine bloemetjes. Als kleine elfenmutsjes.


Het gebroken hartje.


Het zeeuws knoopje heeft een bloemknop, voor het eerst sinds het plantje vorig jaar verplant is.


Druppels op de grasachtige bladeren van de daglelie.



De akelei is in het echt iets donkerder dan op deze foto. Nu maar hopen op beter weer, zodat ik buiten weer aan de slag kan, want ook het onkruid groeit weelderig na al die regen.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Bedankt voor het lezen van mijn blog. Ik vind het leuk als je een reactie nalaat.

Totaal aantal pageviews