Posts tonen met het label bloemen. Alle posts tonen
Posts tonen met het label bloemen. Alle posts tonen

zondag 23 juni 2019

Vogelmelk





Vogelmelk komt oorspronkelijk uit Zuid-europa en Klein-Azië. Hij groeit in graslanden, bermen en vochtige bossen maar komt in een gecultiveerde versie ook in veel tuinen voor. De naam dankt de plant aan de stand van de bloemblaadjes die openstaan naar de zon, wat doet denken aan een vogel die de zwaartekracht tart en opstijgt. De witte kleur doet denken aan melk.

















De bloem heeft zes bloemblaadjes die stervormig om de stempel staan. Het verhaal gaat dat de Davidsster zijn vrom te danken heeft aan deze bloem. Hij wordt ook wel de ster van Bethlehem genoemd.

De symbolische betekenis van de vogelmelk is zuiverheid en onschuld.















Mijn vader heeft het plantje altijd in de tuin gehad. Het witte bloemetje had iets magisch. Het ging enkel open als de zon de bloemblaadjes beroerde en het niet te koel was om hem heen. Zodra de zon verdween sloot het plantje weer.














Enkele weken geleden stond het bloemetje ook ineens bij ons in de achtertuin, midden in het gras stak hij zijn witte bloemetjes de lucht in. Een bloempje om te koesteren.






maandag 30 mei 2016

De tuin


Het blog sprookjespad is een inspiratiebron gebleken voor Merel. Ze schreef er een mooi gedichtje over Sprookjespad genaamd. Neem een bezoekje aan haar mooie blog vol bijzondere gedichtjes!


Onze tuin in een klein paradijsje. Althans voor ons. Voor ieder ander die houdt van een strak grasveld en keurige borders met plantjes waar je netjes omheen kunt schoffelen is het een ware wildernis.
Maar ik houd van deze wildernis. Er is elke dag wel iets te ontdekken.

donderdag 23 mei 2013

Rondje in de border


De lucht hing vol met dreigende donkeren luchten, die enkel wat druppels lieten vallen, maar meestal zonder veel geweld voorbij dreven. Na al deze druppelpracht even de tuin in gegaan om foto's te maken van de bloemetjes die in het kleine bordertje in bloei staan.
Onze tuin is nog in opbouw, en het kleine bordertje is een beetje een verzameling van planten die ik wilde behouden, nadat we van de zomer de heg er hebben uitgegooid, een nieuwe schuur en schutting hebben gezet.
Nu is het gras pas ingezaaid, de eerste sprietjes zorgen voor een zachte groene waas, er zijn nog twee bordertjes aangeplant en ingezaaid met een eenjarige bloemenmix, die als het goed is in de zomer gaat zorgen voor een kleurexplosie van papaver, klaprozen en andere bloemen die veel vlinders aan trekken. Althans dat stond op de verpakking.

In het kleine bordertje staan veel mooie plantjes, zoals de akelei, in een zachtpaarse en een donkerpaarse tint.




De bladeren van de akelei waren bezaait met prachtige druppels, die als kleine diamantjes lagen te glinsteren in de zon die eventjes voorzichtig door de wolken piepte.


Het prachtige blauw van de korenbloem.



Het elfenbloempje stond er dit jaar uitbundiger bij dan ooit, vol met prachtige zachtroze kleine bloemetjes. Als kleine elfenmutsjes.


Het gebroken hartje.


Het zeeuws knoopje heeft een bloemknop, voor het eerst sinds het plantje vorig jaar verplant is.


Druppels op de grasachtige bladeren van de daglelie.



De akelei is in het echt iets donkerder dan op deze foto. Nu maar hopen op beter weer, zodat ik buiten weer aan de slag kan, want ook het onkruid groeit weelderig na al die regen.


donderdag 25 april 2013

Ontluikende tuin


De tuin begint langzaam te ontluiken. Wat eerst nog voorzichtige knopjes waren aan de bomen, zijn nu frisgroene blaadjes.


De seringenboom zit vol met zachtroze knoppen, klaar om zich te ontvouwen en hun geur met ons te delen.


Bij de tuincentrum had ik afgelopen week een nieuwe struik en een klein appelboompje gekocht. De struik, een Viburnum heeft al kleine rode knopjes, en zacht groen blad dat zich ontvouwt.


De vlinderstruik, ontdaan van zijn oude takken van vorig jaar, begint weer uit te lopen.


In de bakken aan de schutting staat al kleur, van Spaanse margrieten, kleine paarse bloemetjes en geraniums. Prachtige paarse, roze en witte tinten.





In  de borders zijn zaadjes gezaaid van eenjarige, die van de zomer moeten zorgen voor een bloemenzee aan kleuren en geuren. Ik kan niet wachten tot de eerste bloemetjes beginnen te bloeien!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Bedankt voor het lezen van mijn blog. Ik vind het leuk als je een reactie nalaat.

Totaal aantal pageviews