zondag 23 juni 2019

Vogelmelk





Vogelmelk komt oorspronkelijk uit Zuid-europa en Klein-Azië. Hij groeit in graslanden, bermen en vochtige bossen maar komt in een gecultiveerde versie ook in veel tuinen voor. De naam dankt de plant aan de stand van de bloemblaadjes die openstaan naar de zon, wat doet denken aan een vogel die de zwaartekracht tart en opstijgt. De witte kleur doet denken aan melk.

















De bloem heeft zes bloemblaadjes die stervormig om de stempel staan. Het verhaal gaat dat de Davidsster zijn vrom te danken heeft aan deze bloem. Hij wordt ook wel de ster van Bethlehem genoemd.

De symbolische betekenis van de vogelmelk is zuiverheid en onschuld.















Mijn vader heeft het plantje altijd in de tuin gehad. Het witte bloemetje had iets magisch. Het ging enkel open als de zon de bloemblaadjes beroerde en het niet te koel was om hem heen. Zodra de zon verdween sloot het plantje weer.














Enkele weken geleden stond het bloemetje ook ineens bij ons in de achtertuin, midden in het gras stak hij zijn witte bloemetjes de lucht in. Een bloempje om te koesteren.






zondag 16 juni 2019

Madeliefjes




Als kind was ik al dol op madeliefjes. Bij mijn oma stonden ze achterin de tuin in het gras. Met mijn kleine handjes plukte ik de kleine witte bloemetjes en kwam dan trots de keuken binnen met een bosje bloemen in mijn knuisje. Snel werd er een vaasje voor gezocht, meestal een borrelglaasje uit de grote kast, waar ze in een klein laagje water werden gezet en midden op de schouw werden geplaatst.








Later leerde ik er kettingjes van maken, door een klein gaatje in het steeltje te maken met mijn nagel, waar ik een ander madeliefje door kon rijgen. 










De magie van het madeliefje is nog steeds aanwezig. Ook mijn jongste heeft het witte bloemetje met soms een roze randje ontdekt.








Ook deze bloem staat bij ons in de achtertuin. Tussen het gras. Een grasveld dat meer uit bloemen en mos bestaat dan gras. Naast madeliefjes kom je er ook paardenbloemen, distels, zevenblad, herderstasje, ereprijs en boterbloemen tegen. Een zeer diverse vegetatie. Er kwamen dit jaar zelfs spontaan sneeuwklokjes op.







Maar vandaag kijken we naar het madeliefje. Een mooi bloemetje.















woensdag 12 juni 2019

Bosaardbei





De witte bloemen van de bosaardbei sierden enkele weken geleden de border. Het kleine aardbeienplantje geeft kleine zoete aardbeitjes die ook erg geliefd zijn bij de vogels. 
In Frankrijk wordt deze aardbei ook op de markt verkocht en geldt het als de beste onder de aardbeien. 







Jammergenoeg had ik er enkele bloemen bij zitten die al een zwart hartje hadden. Of die aarbeien nu nog zo goed zijn?














Het rode vruchtjes zijn rijk aan mineralen, looistoffen en vitaminen C.
Vroeger had ik ook een andere soort in de tuin met gele bloemetjes. Deze plant gaf ook aardbeitjes, maar het waren schijnvruchten zonder smaak.







Omdat de plant zich gemakkelijk vermeerderd staat inmiddels de hele border vol met de plantjes.







Een leuk feitje. De blaadjes van het plantje kunnen gebruikt worden tegen jicht en geelzucht.




 




Ook kun je er thee van trekken, waarbij het helpt tegen verschillende kwaaltjes.










En het levert mooie plaatjes op!



























zondag 9 juni 2019

Ommetje Handel




Na lange tijd niet meer op deze blog bezig te zijn geweest, vond ik het toch weer eens tijd worden om wat te schrijven. Hier vind je de verhalen achter de beelden van dit filmpje.

Puzzelen



Puzzelen

Na jaren puzzelen 
Met de verkeerde stukjes 
Vallen ineens 
De juiste 
Op de mat
De mooiste kleuren 
Had ik al gepast 
Met alle vormen 
Op een rij
Maar steeds 
Bleek opnieuw 
Het goede stukje 
Er niet bij
En al werd de puzzel 
Steeds een beetje 
Meer compleet
Toch wist ik
Ergens best 
Dat hij nog niet 
Aan al mijn eisen 
Voldeed
Na al die jaren 
Zoeken en denken 
Kom ik eindelijk uit 
Bij de juiste plek 
Waar ze wel 
De juiste aandacht 
Aan het probleem schenken
En blijkt alles 
Ineens 
Veel beter op zijn plek 
Te vallen
Hoe zou het resultaat 
Me na al die jaren zoeken 
Gaan bevallen?
Ik heb nu eindelijk 
Een bevestiging 
Dat deze puzzel 
Toch niet zo gek was 
Als ik altijd dacht
En nu ik weet 
Waar ik moet zoeken 
Worden alle 
Momenten 
Van onzekerheid 
Ineens 
Wat verzacht
Blij om nu 
Het einde 
In zicht te hebben 
Want de puzzel 
Is nog niet helemaal 
Af
Maar als je weet 
Waar je moet 
Zoeken 
Voelt het heel wat 
Minder als een straf

vrijdag 6 juli 2018

Wandeltocht naar Rooi (2) stadsrechten



Tijdens onze wandeling naar Sint-Oedenrode kwamen we op de Boskantseweg ook dit bord tegen.
Overal waar je kijkt vind je in Sint-Oedenrode bordjes met daarop de rijkelijke geschiedenis van Rooi. In deze blog vertel ik je een klein stukje van deze geschiedenis. Het verhaal over de vrijheids- of stadsrechten.

In 1251 kocht Hendrik de I alle bezittingen over van de Graaf van Gelre. Hij maakte het rustig gelegen plaatsje Den Bosch hoofdplaats van dit nieuwe stuk Brabant. Hierna stond het land bekend als de Meierij van 's-Hertogenbosch. Vernoemd naar de hoofdscout ookwel meierij geheten. De hoofdscout was de vertegenwoordiger van de Hertog die het gebied vanuit Den Bosch bestuurde. Toendertijd bestond dit gebied uit 4 landstreken. Samen vormden zij 4 kwartieren.
Sint-Oedenrode was de hoofdplaats van kwartier Peelland. Dan had je Oisterwijk met hoofdplaats Oisterwijk, Kempenland met hoofdplaats Oirschot en Oss was de hoofdplaats van Maasland.
De kwartierscout vestigde zich in de hoofdplaats.

Rond 1231-1232 kregen deze hoofplaatsen van de Hertog van Brabant vrijheid- ofwel stadsrechten.
Een dorp met stadsrechten had speciale rechten voor de bevolking. De inwoners van vrijheid Rhode kregen in 1232 een eigen bestuur, eigen wetgeving en een burgerlijke rechtsspraak (schepenbank).
Aan de kerk van Sint-Oedenrode was een kapittel verbonden. De inwoners waren vrijen burgers die een aparte stand vormden naast de adel en de geestelijkheid.Wat heel wat betekende in die tijd.

Er mocht een marktplaats komen waar markten werden gehouden en het dorp kreeg het privilége om zelf de eigen plaats te mogen verdedigen door een ommuring met stadspoort of extra versterkingen te bouwen. Sint-Oedenrode heeft echter nooit gebruik gemaakt van dit recht.
Ondanks de gunstige ligging, de groeiende handel en de twee watermolens die langs de Dommel werden opgericht, stagneerde de groei van Rooi in de tachtig jarige oorlog.
Wat rest is een mooie geschiedenis.

In tegenwoordige tijd doet Rooi het nog steeds erg goed, het heeft een mooi historisch centrum wat zorgt voor veel toeristen. Dit probeert de vvv dan ook flink uit te buiten door vele prachtige wandel en fietsroutes die er te verkrijgen zijn. Sint-Oedenrode kent ook vele drukbezochte evenementen zoals de jaarmarkt die afgelopen zondag werd gehouden en veel publiek trok dankzij het mooie weer.


Bron: Heemkundekring de Oude Vrijheid
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Bedankt voor het lezen van mijn blog. Ik vind het leuk als je een reactie nalaat.

Totaal aantal pageviews