Afgelopen weken weinig puf en inspiratie gehad om te schrijven hier op het blog. Vreemd genoeg wel fijn dingetjes uitgeprobeerd in de keuken. Maar al het bezig zijn met het afwegen van de ingrediënten, het kneden van het deeg, het maken van de vulling en het afwerken van de taart zorgen ervoor dat je alles toch even vergeet.
Want we zijn al weken aan het kwakkelen, het ene verkoudheidsvirus lijkt nog maar amper een beetje achter de rug te zijn of het volgende kondigt zich al weer aan, en als de koorts net weer gezakt is reageren we weer allergisch op iets waardoor we een week een mond vol blaren hebben gevolgd door een buikgriepvirus. En natuurlijk als ik zelf weer een beetje op aan het krabbelen ben en weer een beetje goed kan slapen beginnen de kinderen een voor een.
Dus nee het schrijven zat er de afgelopen weken even niet meer in. Reageren op andere blogs ook niet, maar ik heb jullie wel gevolgd, want dat was een aangename afwisseling, tussen al het ziek zijn door.
En nu is het carnaval hier in het zuiden. Gisteren hadden de kinderen al carnaval gevierd en vandaag zijn we naar de kinderoptocht hier in het dorp geweest. De optocht duurde maar een klein kwartiertje, maar toch waren er heel wat bewoners uitgelopen om te komen kijken naar de kinderen die zich in de meest prachtige outfits hadden uitgedost en met opvallend actuele thema's meeliepen aan de optocht, die vooral lang duurde omdat het enkel uit loopgroepen bestond.
Voor Tom was het echter toch nog wat te kort, hij wilde nog wel meer zien. Dus gaan we morgen nog naar een grotere optocht in Papgat, met echte grote wagens.
Hopelijk blijft het met de zieken verder rustig zodat we er toch nog een beetje van kunnen genieten.
zaterdag 1 maart 2014
woensdag 12 februari 2014
Als het schaatsen geen Olympische sport meer is...
Sport op tv, de Olympische winterspelen. Op tv is het even zoeken voor er een zender is gevonden die het uitzendt. Sinds het schaatsen geschrapt is als officiële Olympische sport zijn de deelnemende Nederlanders op een hand te tellen.
Onze kinderen hebben inmiddels zelf kinderen gekregen en we zitten voor de tv, de Belg staat op, sport te kijken.
'Opa, waarom doen er zo weinig Nederlanders mee?'
'Omdat er maar weinig Nederlanders zich hebben weten te classificeren voor de Winterspelen.'
'Oh, das jammer. Maar hebben we dan wel ooit medailles gehaald bij de Winterspelen?'
'Jawel, vroeger, toen jullie ouders nog klein waren, toen schaatsen nog een onderdeel was van de Spelen. Toen waren wij als Nederlanders pas groot. In het jaar 2014, ik weet het nog goed, oma zat elke wedstrijd aan de buis gekluisterd. Elke wedstrijd waar maar een Nederlandse schaatser in verscheen werd gekeken. En telkens was het weer spannend en geweldig dat we op het podium kwamen. Bij twee wedstrijden haalden we zowel de eerste, tweede als derde plaats! Vanaf dat jaar waren de Nederlanders vort zo sterk en dominant aanwezig tijdens het schaatsen, dat er voor de concurrentie moeilijk was om er nog tussen te komen. Het Olympisch comité had dat jaar een bijeenkomst gehouden waarin er besloten werd om de lange afstanden van het programma te schrappen, maar uiteindelijk werd besloten dat de belangstelling voor het schaatsen te klein was, en is in dat jaar het hele schaatsen als olympische sport verdwenen. En daarmee verdwenen ook de Nederlanders.'
'Dus we zijn ooit heel goed geweest?'
'Ja jongen. Wij waren heel goed in schaatsen. Maar helaas na 2018 deden we helaas niet meer mee voor de medailles, schaatsen hoorden er niet meer bij.'
Als het schaatsen geen Olympische sport meer zou zijn. Waar zou Nederland dan blijven op de Winterspelen?
Onze kinderen hebben inmiddels zelf kinderen gekregen en we zitten voor de tv, de Belg staat op, sport te kijken.
'Opa, waarom doen er zo weinig Nederlanders mee?'
'Omdat er maar weinig Nederlanders zich hebben weten te classificeren voor de Winterspelen.'
'Oh, das jammer. Maar hebben we dan wel ooit medailles gehaald bij de Winterspelen?'
'Jawel, vroeger, toen jullie ouders nog klein waren, toen schaatsen nog een onderdeel was van de Spelen. Toen waren wij als Nederlanders pas groot. In het jaar 2014, ik weet het nog goed, oma zat elke wedstrijd aan de buis gekluisterd. Elke wedstrijd waar maar een Nederlandse schaatser in verscheen werd gekeken. En telkens was het weer spannend en geweldig dat we op het podium kwamen. Bij twee wedstrijden haalden we zowel de eerste, tweede als derde plaats! Vanaf dat jaar waren de Nederlanders vort zo sterk en dominant aanwezig tijdens het schaatsen, dat er voor de concurrentie moeilijk was om er nog tussen te komen. Het Olympisch comité had dat jaar een bijeenkomst gehouden waarin er besloten werd om de lange afstanden van het programma te schrappen, maar uiteindelijk werd besloten dat de belangstelling voor het schaatsen te klein was, en is in dat jaar het hele schaatsen als olympische sport verdwenen. En daarmee verdwenen ook de Nederlanders.'
'Dus we zijn ooit heel goed geweest?'
'Ja jongen. Wij waren heel goed in schaatsen. Maar helaas na 2018 deden we helaas niet meer mee voor de medailles, schaatsen hoorden er niet meer bij.'
Als het schaatsen geen Olympische sport meer zou zijn. Waar zou Nederland dan blijven op de Winterspelen?
woensdag 5 februari 2014
Wandelen
'Ja, wandelen met mama!' enthousiast sprong hij om me heen, haalde meteen zijn jas en schoenen voor de dag om zich klaar te maken voor een ommetje door de bossen.
Hij pakte mijn hand en liep naast me op de stoep.
'Mama, waar gaan we naar toe?'
'Naar de bossen.'
'Ojaa.'
Hij stapte weer dapper verder, over de stoep, naast het sportpark, het zandpad op.
We passeerden de boomkwekerij, sloegen het pad in langs de kwekerij waar op andere dagen de tractoren en wagentjes reden om de bomen te rooien en te verzorgen.
Ik maakte een paar foto's.
'Mama, deze boom ook op de foto zetten. En deze, en deze, en deze! En ja ook deze! En waarom deze niet mama?'
Hij liet me hand los en zocht de plassen op. Het water spatte op onder zijn schoenen, ik trok hem aan de kant, hij liep erom heen op naar de volgende plas.
We liepen verder, voorbij de kwekerij, de bossen in.
'Mama, ik wil naar huis.'
'Dan moeten we nog wel even lopen, kom deze kant op.'
'Mama, mama, ik wil naar huis.'
'Moet je naar de wc dan?'
'Ja, ik moet plassen.'
We liepen nog een stukje verder, tot voorbij de boerderij, voor wat privacy.
We liepen weer verder, sloegen een verharde weg in, die ons terug bracht naar het dorp.
'Mama, wil je me dragen.'
Hij stak zijn armpjes omhoog en kwam voor mijn voeten lopen.
'Jij kunt heel goed verder lopen, jongen.'
'Neeee, dat kan ik niet, mama, mama!'
Ik tilde hem op en zette hem 4 meter later weer op te grond.
'Kom, nu kun je weer verder lopen.'
'Nee, mama, dragen!'
'Mama kan jou niet zo ver dragen. Je bent veel te zwaar.'
We liepen verder.
'Mama, wil je me dragen?'
'Bij het volgende witte bord zal mama jou wel weer een stukje dragen.'
'Zijn we er al?'
'Nee, we moeten nog een eerst een stukje lopen.'
'Hier staat een wit bord. Mama, wil je me dragen?'
'Hier staat geen wit bord en nee, nog een klein stukje.'
Bij het witte bord tilde ik hem op om hem een paar meter verderop weer neer te zetten.
En zo liepen we een tijdje door.
'Bij het volgende bord draagt mama jouw weer een stukje.'
Binnen een uur waren we al weer thuis terug, waar hij meteen door rende naar de achterdeur om lekker buiten te gaan spelen.
woensdag 29 januari 2014
Koekjes bakken
Samen met de kindjes koekjes gebakken. ik blijf me er dan elke keer weer over verbazen hoe andere moeders dat dan doen. De moeders met van die mooie foto's op het internet met schone kindjes en nette tafels en perfecte koekjes.
Hier is het meer een slagveld. Kindjes die niet van het deeg af kunnen blijven, en er telkens kleine beetjes vanaf snoepen. Of zelfs het hele nog af te bakken koekje in hun handje op frommelen en naar hun mondje brengen. Hun kleren en handen vol met bloem, die ook nog even geproefd moet worden. En als ze dan eindelijk toch nog wat vormpjes uitgestoken hebben het geduld niet hebben om te wachten opdat de koekjes gebakken en afgekoeld in de koektrommel zitten.
En toch blijft het elke keer weer een avontuur op zich. En al helemaal als ook papa nog mee komt helpen om het deeg uit te rollen. De stralende snoetjes als de koekjes dan klaar zijn en gegeten mogen worden zijn onbeschrijfelijk! Daar doe je het toch allemaal voor!
Recept: Mickey's recepten
maandag 27 januari 2014
Vrijgezel
Er was een tijd voor ik jou kende
dat ik leeg maar vol ellende
vloekend op de hele bende
in een kroeg te wachten zat
tot het meisje van mijn dromen
op een dag voorbij zou komen.
En ik liet mijn tranen stromen
als ik weer een kater had.
En dat mijn geliefde vrienden
waarmee ik de muzen diende
en geen rooie cent verdiende
ook al had ik nee gezegd
's avonds aan kwamen gelopen
om een praatje aan te knopen
en dan 's morgens straal bezopen
op de stoep werden gelegd.
waarmee ik de muzen diende
en geen rooie cent verdiende
ook al had ik nee gezegd
's avonds aan kwamen gelopen
om een praatje aan te knopen
en dan 's morgens straal bezopen
op de stoep werden gelegd.
Er was een tijd dat ik het meeste
te vertellen had op feesten
waar ik met verlichte geesten
vaak de politiek besprak.
Waarin wij ons nooit vergisten,
mensen die het beter wisten,
waren allemaal fascisten
die het aan verstand ontbrak.
Toen ik naar mijn navel staarde
en mij communist verklaarde
en met alle andere baarden
op de bom te wachten zat.
Toen die maar niet wilde vallen
hoorde men al spoedig lallen
en we lagen met zijn allen
wereldvredig op de mat.
In die tijd kon ik de vrouwen
met een kennersoog beschouwen
en ik wilde nimmer trouwen,
want dat kwam me niet van pas.
'k Wilde enkel samenwonen
met een zwartgeklede schone
om de burgerij te tonen
hoe ruimdenkend ik wel was.
Maar het was niet te vermijden
dat ik eenzaam was bij tijden
zodat ik vertwijfeld vrijde
met een meisje van ballet.
Elke schoonheid snel verdorde
's morgens bij het wakker worden
met de peuken op de borden
en de kruimels in het bed.
Op een dag kwam ik jou tegen,
lief en klein en zo verlegen,
druipend in de lenteregen
in de grote vreemde stad.
Jij wist niets van provoceren
en je wilde me bekeren
en ik liet me alles leren
als ik maar jouw liefde had.
Nu zit ik de krant te lezen
en een burgerman te wezen.
'k Hoef geen honger meer te vrezen
maar toch denk ik soms met spijt
aan de tijd voor ik jou kende,
aan de vrolijke ellende,
aan de artistieke bende
van de goede oude tijd.
Boudewijn de Groot
Boudewijn de Groot
woensdag 22 januari 2014
Ordinary love
The sea wants to kiss the golden shore
The sunlight warms your skin
All the beauty that’s been lost before
Wants to find us again
I can’t fight you anymore
It’s you I’m fighting for
The sea throws rocks together
But time
Leaves us polished stones
We can’t fall any further if
We can’t feel ordinary love
And we cannot reach any higher
If we can’t deal with ordinary love
Birds fly high in the summer sky
And rest on the breeze.
The same wind will take care of you and I
We’ll build our house in the trees
Your heart is on my sleeve
Did you put it there with a magic marker?
For years I would believe
That the world couldn’t wash it away
Cause we can’t fall any further if
We can’t feel ordinary love
And we cannot reach any higher
If we can’t deal with ordinary love
Are we tough enough
For ordinary love
We can’t fall any further if
We can’t feel ordinary love
And we cannot reach any higher
If we can’t deal with ordinary love
We can’t fall any further if
We can’t feel ordinary love
And we cannot reach any higher
If we can’t deal with ordinary love
The sunlight warms your skin
All the beauty that’s been lost before
Wants to find us again
I can’t fight you anymore
It’s you I’m fighting for
The sea throws rocks together
But time
Leaves us polished stones
We can’t fall any further if
We can’t feel ordinary love
And we cannot reach any higher
If we can’t deal with ordinary love
Birds fly high in the summer sky
And rest on the breeze.
The same wind will take care of you and I
We’ll build our house in the trees
Your heart is on my sleeve
Did you put it there with a magic marker?
For years I would believe
That the world couldn’t wash it away
Cause we can’t fall any further if
We can’t feel ordinary love
And we cannot reach any higher
If we can’t deal with ordinary love
Are we tough enough
For ordinary love
We can’t fall any further if
We can’t feel ordinary love
And we cannot reach any higher
If we can’t deal with ordinary love
We can’t fall any further if
We can’t feel ordinary love
And we cannot reach any higher
If we can’t deal with ordinary love
Bron: U2
Sommige nummers bezorgen je gewoon kippenvel, en als de tekst dan ook nog prachtig is, is het de moeite waard om te vermelden.
dinsdag 14 januari 2014
Naar de speeltuin
Af en toe gaan pa en moe
Met ons naar de speeltuin toe
Dat is voor ons kinderen het fijnste wat bestaat
't Is een eind bij ons vandaan
Daarom gaat de karavaan
's Morgens al op weg, dan zijn wij er niet zo laat
Heeft mama een goede bui en is papa niet te lui
Nou, dan gaan we naar de speeltuin
Ma draagt broodjes in een mand,
pa de trommel met verband
En dan gaan we naar de speeltuin
En we wippen en we draaien en we schommelen erg fijn
En we wippen en we draaien en we schommelen erg fijn
Tot we mis'lijk van het draaien en de limonade zijn
Heel de dag is het dan feest tot we'r uitzien als een beest
Nu wij heerlijk in de speeltuin zijn geweest
Kleine Piet vliegt van de wip,
valt z'n tanden door zijn lip
Hij brult als een wilde als papa verbinden wil.
Lien draait in de molen rond
Jankend als een jonge hond
Want ze wil er uit en dat ding dat staat niet stil.
Heeft mama een goede bui en is papa niet te lui
Nou, dan gaan we naar de speeltuin
Ma draagt broodjes in een mand,
pa de trommel met verband
En dan gaan we naar de speeltuin
En we wippen en we draaien en we schommelen erg fijn
En we wippen en we draaien en we schommelen erg fijn
Tot we mis'lijk van het draaien en de limonade zijn
Heel de dag is het dan feest tot we'r uitzien als een beest
Nu wij heerlijk in de speeltuin zijn geweest
Komen wij dan s'avonds thuis
vuil van zand en stof en gruis
dan zegt papa boos: 't was beslist de laatste keer
maar we zeuren al weer gauw
Mama, wanneer gaan we nou
Nog eens eens naar de speeltuin en spoedig gaan we weer
Nou dan gaan we naar de speeltuin
En dan gaan we naar de speeltuin
En we wippen en we draaien en we schommelen zo fijn
Tot we mis'lijk van het draaien en de limonade zijn
Heel de dag is het dan feest tot we'r uitzien als een beest
Nu wij heerlijk in de speeltuin zijn geweest
(C) 1951 - Gerhard Froboess, Hans Bradtke - Vertaling Bob Bleyenberg
Het was er afgelopen zondag heerlijk weer voor. Fijn met de kindjes naar de kinderboerderij geweest, lekker gewandeld in het park en daarna naar de speeltuin. De kindjes vonden het prachtig, rondrennen door het losse zand, wel 10 keer achter elkaar van de glijbaan en eigenlijk nog niet mee naar huis willen toen papa en mama allang koude voeten hadden en zin hadden in koffie. Het was een klein feestje!
Abonneren op:
Posts (Atom)
Bedankt voor het lezen van mijn blog. Ik vind het leuk als je een reactie nalaat.





















