Alle drie de boeken had ik gelezen, dus natuurlijk wilde ik naar die film. al bij het zien van de trailer kreeg ik er zin. Nieuwsgierig wat ze ervan gemaakt hadden, of ze de sfeer, de romantiek, de drama wisten vast te houden en over te brengen naar de kijker.
De film begon zoals in het boek, het moment van kennismaking tijdens het interview waar ze onverwachts heen moest vanwege haar zieke kamergenote. Haar eerste kennismaking met de imponerende Christiaan, die vanaf het begin al in de ban van haar was.
Het heerlijke gedraai om elkaar heen, de spanning die bijna voelbaar is door het scherm. De verhitte sexscenes, de prachtige momenten in de helikopter en het zweefvliegtuig. De 'zakelijke meeting'.
Maar ook het sm-gedeelte met het slaan, de veertjes, zweepjes, bondage, alles zat er in. Net genoeg om een idee te krijgen, maar niet te veel dat het vervelend werd.
In het kort gezegd, de film is een heerlijke film om naar te kijken voor een avondje uit met vriendinnen of samen met je vriend. De mooie Jamie Dornan en de prachtige Dakota Johnson maken de film tot een waar genot voor het oog.
En het einde was net als in het boek, doet je verlangen naar het vervolg...
Verrassend in de soundtrack van de film was de onverwachtse Nederlandse inbreng van Bo Saris met 'She's on fire'. Dat was ze zeker.
Het is alweer bijna 2 weken geleden dat ze in de HMH stonden. En ik, ik was daarbij.
In het voorprogramma stond Flap!, een band die een swingende opening verzorgde, met hun vrolijke dixie jazz klanken. Het publiek werd zoetjes aan opgewarmd voor het grotere werk.
The Cat Empire.
Deze groep is groot in Australië waar ze al verschillende grote hits op hun naam hebben staan, en bekend zijn om hun liveshows. En dat moesten ze in Nederland nog wel een beetje waar maken, want hier hebben ze maar 1 hitje 'Brighter than gold'. De band brengt jazz en ska in een funky jasje. En soms een gemengd met wereldse invloeden. Op podium een keur aan muziekinstrumenten. Pauken, drums, trombone, trompet, saxofoon, bas, basgitaar, keyboard, piano, een zelfs een heuse draaitafel. Betoverende klanken die je heerlijk in beweging zetten.
Niet voor niets dat deze band al sinds 2004 een graag geziene gast is in Nederland en in heel Europa zorgt voor volle zalen. De naam is vooral voor de liefhebbers groots.
Het publiek deze avond was zeer divers, van meiden met snorharen op hun snoet geschminkt tot mannen met baarden. Maar allemaal deden ze mee en genoten ze van de heerlijke klanken.
Het was een prachtige muzikale avond, en na dit concert is het ook voor mij een band om in de gaten te houden!
If you love somebody
Better tell them while they’re here ’cause
They just may run away from you
You’ll never know quite when, well
Then again it just depends on
How long of time is left for you
I’ve had the highest mountains
I’ve had the deepest rivers
You can have it all but life keeps moving
I take it in but don’t look down
‘Cause I’m on top of the world, ‘ay
I’m on top of the world, ‘ay
Waiting on this for a while now
Paying my dues to the dirt
I’ve been waiting to smile, ‘ay
Been holding it in for a while, ‘ay
Take you with me if I can
Been dreaming of this since a child
I’m on top of the world.
I’ve tried to cut these corners
Try to take the easy way out
I kept on falling short of something
I coulda gave up then but
Then again I couldn’t have ’cause
I’ve traveled all this way for something
I take it in but don’t look down
‘Cause I’m on top of the world, ‘ay
I’m on top of the world, ‘ay
Waiting on this for a while now
Paying my dues to the dirt
I’ve been waiting to smile, ‘ay
Been holding it in for a while, ‘ay
Take you with me if I can
Been dreaming of this since a child
I’m on top of the world.
‘Cause I’m on top of the world, ‘ay
I’m on top of the world, ‘ay
Waiting on this for a while now
Paying my dues to the dirt
I’ve been waiting to smile, ‘ay
Been holding it in for a while, ‘ay
Take you with me if I can
Been dreaming of this since a child
And I know it’s hard when you’re falling down
And it’s a long way up when you hit the ground
Get up now, get up, get up now.
And I know it’s hard when you’re falling down
And it’s a long way up when you hit the ground
Get up now, get up, get up now.
‘Cause I’m on top of the world, ‘ay
I’m on top of the world, ‘ay
Waiting on this for a while now
Paying my dues to the dirt
I’ve been waiting to smile, ‘ay
Been holding it in for a while, ‘ay
Take you with me if I can
Been dreaming of this since a child
I’m on top of the world.
Een heerlijk nummer dat helemaal past bij de sfeer van afgelopen weekend! Een gezellig feestje gehad, en even weer mezelf zijn zonder kindjes erbij! En dat was lang geleden!
Got a pinch of tobacco in my pocket I’m not gonna roll it no I’m not gonna smoke it Til we’re staring at the stars and the rockets Twinkling in the silvery night
Two sips of whiskey in the flask but I’m not gonna drink them I swear I’ll make it last Til we’re drinking out of the same glass again
And though the sand may be washed by the sea And the old will be lost in the new Well four will not wait for three For three never waited for two And though you will not wait for me I’ll wait for you
Got a polaroid picture in my wallet I’m not going to tear it no I’m not gonna spoil it It’s an unspoken heartbreak A heartbroken handshake I’ll take with me where I go
And three words on the tip of my tongue Not to be spoken nor sung Or whispered to anyone Til I scream them at the top of my lungs again
And though the sand may be washed by the sea And the old will be lost in the new Well four will not wait for three For three never waited for two And though you will not wait for me I’ll wait for you I’ll wait for you And I’ll wait for you
Got a pinch of tobacco in my pocket I’m not gonna roll it no I’m not gonna smoke it Til we’re staring at the stars and the rockets Twinkling in the silvery night
Een prachtige tekst. Iets waar Passenger toch wel om bekend staat, de bijzondere teksten in zijn liedjes. Deze moet je echt een paar keer horen/lezen voordat je de strekking snapt. Maar hij heeft geduld das zeker.
Safe and sound My hands around your body We’ll take it day by day
I’ll show you around Guide you through my memories Every step of the way
Take your time girl Just leave it to me And hold on to love Soon you’ll find the world at your feet Take your time girl Just leave it to me And hold on to love I feel you getting closer every beat Take your time girl
On our own Everywhere together I know you’ll count on me
But we’re not alone Your father and your sister Are waiting patiently
Deep in the night When the whole world’s asleep I imagine how you’ll be in 2033 And it’s all fine by me
Vlinder leet te sloape op de hei enne lange droem di naam 'm mei d'r waas genne wind, genne nacht allien mar deze daag en 'n groete moan die alles zaag
Elke boem en elke stroek stiet stil 'n wolk drieft dreigend alsof ze zegge wil ik halt de woarheid teage zolang als 't meej lukt tot 't moment dat alles oape brukt
Oh vlinder, vlig mar verder als dat giet de kers die brandt die langs d'n televisie stiet oh vlinder, is 'n foto an de moor droem mar verder, sloap mar door
Met de pyama in 'n tent elf joar, al enne groete vent hof niks mier te liere wet 't allemoal al lang allien 't onbekende makt 'm bang Mugge danse op 't druuge graas dezelfde daag als anders zoeals 't altied waas 't volle licht, de schemering d'r oavend als 't dimt en enne vlinder mei nar boave nimt
Oh vlinder, vlig mar verder als dat giet de kers die brandt die langs d'n televisie stiet oh vlinder, is 'n foto an de moor droem mar verder, sloap mar door
Urgens giet d'n telefoen 't klinkt anders, harder dan gewoen d'n hond leupt weg, heej dreid zich um nar boete en 'ie staart nar 'n durp dat 'n geheim bewaart Oh vlinder, vlig mar verder, verder als da ging als dat giet de kers die brandt die langs d'n televisie stiet oh vlinder, is 'n foto an de moor droem mar verder, sloap mar door
Vlinder leet te sloape op de hei enne lange droem di naam 'm mei d'r waas genne wind, genne nacht allien mar deze daag en 'n groete moan die alles zaag
Rowwen Heze - Vlinder
In 2003 kwam het lied Vlinder uit vanwege de moord op het 11-jarige jongetje Nicky Verstappen.
Vandaag de dag is het opnieuw erg toepasselijk. De verschrikkelijke vondst van de broertjes Julian en Ruben schokt Nederland. Vele vrijwilligers zochten dagenlang naar de broertjes, politie, militairen, helikopters en zelfs een F16 werd ingezet, maar tevergeefs.
Hoe het allemaal gebeurd is, is nog steeds een raadsel. Wel staat vast dat de vader zelfmoord heeft gepleegd en de kinderen het laatst samen zijn gezien met de vader. Hij had ze opgehaald en met zijn auto meegenomen.
De moeder wist nog mee te delen dat ze geen behoefte had aan een stille tocht, maar mensen die graag iets wilden doen mogen een kaarsje aan steken en op hun eigen manier aan de broertjes denken.
Opnieuw een band die op het festival stond en zeer zeker de moeite waard is om aandacht aan te schenken. Heavy Light. Met hun energieke poprock swingen ze werkelijk van het podium af, met goed toegankelijke eigen muziek, en zelf al een heuse hit op hun naam 'Hey'.
Niet voor niets werden ze uitgeroepen tot 3fm Serious Talent.
Na een zeer enthousiast interview wat ze gaven op de radio, in de uitzending bij Dirk, waarin ze vol trots vertelde over hun plotseling in stroomversnelling geraakte carrière na het uitbrengen van hun eerste hit, was de belangstelling al gewekt.
En al even vrolijk stond de leadzanger/gitarist Allart Dirk ook te woord vlak voor het optreden waar hij nog eens uit de doeken deed hoe ze in een korte tijd ineens 9 optredens te pakken hadden voor het desbetreffende radiostation.
Eenmaal op het podium maakte de heren de verwachtingen meer dan waar. Ze waren energiek, rocking, interactief met het publiek, waardoor ze zelfs hun programma met twee liedjes moesten inkorten, maar hun show werd er niet minder door. Heavy Light heeft er weer een aantal fans bij.
In het rijtje bands die ik je ga voorstellen, is daar ook Amenti+.
Amenti, de zanger toert ook al rond met de Def P & the Beatbusters, en vormde samen met Brand en Seip Empiri waar hij met 'Verloren' een bescheiden hitje mee scoorde. Tevens is hij als gastzanger terug te vinden op albums van Perverz, Ad Rem, en het laatste album van Risskant.
De band ontstaan uit een project van de rock academie, na hun optredens werden ze elke keer zo goed ontvangen dat ze besloten om door te blijven gaan.
Samen met Amenti toeren ze dit jaar door het land met hun rap en hiphop klanken.
Het swingt, klinkt vlot en krachtig en brengt je in de stemming voor meer.
Na het optreden hadden we nog een gesprek met Brand. Enkele jaren geleden toen ik nog een radioprogramma had waarin ik Nederlandse artiesten draaiden, had ik hem namens Etnikz in de studio waar hij live in de uitzending een rap vertolkte. Het was een van mijn en zijn eerste interviews.
Na Etnikz ging hij solo verder, waarna hij op de Rock academie werd toegelaten.
In mei 2011 startte hij zijn eigen platenlabel.
Na 10 jaar op de podium te hebben gestaan geniet hij enorm van het werk achter de schermen. Hij is zich meer en meer gaan richten op het maken van videoclips, produceren, fotograferen en managen van de rappers die onder zijn label muziek maken.
Op mijn vraag of hij het podium mist antwoorde hij dat hij het wel lekker vond om ook de andere kant te mogen doen, en dat hij het optreden totaal niet miste.
Opent in een ander venster en dient als sfeermaker, om je een indruk te geven van hun muziek.
De eerste in het rijtje bands die ik aan jullie ga voorstellen is de rockband TwoWay Society. Een energieke rockband met hier en daar een donker randje, maar de passie springt er werkelijk vanaf als je de heren op het podium ziet staan.
Een enkele cover, al pakte je hun eigen werk ook snel op. Na het optreden zocht Dirk de gitarist nog op, waarna hij uiteindelijk nog een gesprek had met de zanger.
Van de band is er een EP verschenen die tot stand is gekomen in samenwerking met Guido Alberts, die het geheel produceerde en afmixten, daarbij werden ze gemasterd door Darius van Helfteren van Amsterdam Mastering.
Bijzonder aan hun band is dat ze interactief bezig zijn met hun fans. Die kunnen deel uit maken van de band door het inzenden van foto's, muziek, video's, recensies en songteksten.
Een mooi voorbeeld van die bijzondere samenwerking is het nummer 'Ink Black Love' wat geschreven is door een fan. De Portugese producer en multi-instrumentalist Daniel Cardoso heeft speciaal voor dit nummer een toestenpartij in gespeeld en toegezonden.
Op het festivalterrein hadden we nog een mooi gesprek met de zanger.
Die was op 5 mei precies een jaar bij de band en hij vertelde dan ook enthousiast over het feit dat hij toen auditie had gedaan voor zanger. Het klikte en een jaar later zijn ze als band al aardig op rit.
Patrick is een Duitser die naar Nederland is gekomen voor de liefde. Hij sprak de taal echter vloeiend, enkel aan zijn verrassende mix van woorden kon je het nog horen.
Hij vertelde dat ze ook wel covers op hun repertoire hadden staan, maar dat die alleen speciaal werden doordat ze er zelf een geheel eigen draai aan gaven. Het nummer helemaal eigen maken, en niet precies proberen na te spelen. Dat verstond hij onder goed coveren.
Met een opkomende debuutcd, een buitenlandse toer in de planning en hun energieke optredens zijn ze al aardig aan de weg aan het timmeren. Een band om in de gaten te houden!
Het is de manier voor beginnende artiesten, of onbekende bands om aan meer naamsbekendheid te komen, of zelfs een stiekeme hit te scoren, hun muziek laten gebruiken voor een reclamespotje.
Zo is Sanne Hans natuurlijk helemaal doorgebroken als zangeres met de kaas reclame. Zoals ze daar zat met haar gitaartje, en de ene gênante scene na de andere toezong.
Oh, die is leuk en ook m'n maat. Even kijken of 'ie staat, maar waar is het gordijn nou gebleven? Ach, gelukkig heb ik altijd nog een goed lijf, dus een goed leven. Beetje flirten voor die baan, denk ineens waar zuig ik aan, maar zo zal 'ie me zeker nooit vergeten. Ach, gelukkig heb ik altijd nog een goed lijf, dus een goed leven. Stoere blikken langs een vol terras, knikt m'n enkel uit de pas, strompel verder en word nagewezen. Nou en, gelukkig heb ik altijd nog een goed lijf, dus een goed leven.
Of wat dacht je van die reclame van een verzekeringsmaatschappij, waarbij een rastaman uit moet wijken voor een egeltje terwijl hij witte lijnen op de weg aan het trekken is. Door de schrik belandt hij op het randje van de afgrond. Even Apeldoorn bellen! Hiermee werd ineens het nummer van Roots Syndicate met Mockin' bird hill weer op de kaart werd gezet.
Deze keer viel mijn luisterend oor eigenlijk op een ander liedje tijdens de reclame van een modewarenhuis. Lekker vrolijk, zonnig liedje waarbij dames voorzien worden van borden met prijzen en pijlen erop. De video die hierboven staat laat je het nummer horen, alleen zat er helaas geen videoclip bij, alleen wat foto's. Maar goed, het liedje wordt er niet minder mooi op!
Muziek is een van mijn grote liefdes, naast mijn man en de kinderen natuurlijk.
Toen ik nog thuis woonde, fietste ik altijd een keer in de week op en neer naar mijn favoriete cd-winkel. Daar zocht ik in de vele bakken met cd's tot er een hoesje bij zat dat me wel aanstond, ik de artiest herkende van een van mijn speurtochten op internet of van de radio, en met een stapeltje cd's ging ik dan aan een soort bar zitten. Daar leverde ik mijn stapeltje in, werden ze bij elkaar gezocht, en om beurten in de cd-speler gestoken.
Wat heb ik veel mooie nummers voorbij horen komen in die winkel. Mijn eerste kennismaking met de Stereophonics, waarvan ik daarvoor alleen nog maar het nummer 'Mr Writer' had gezien op internet. Of de Travolta's, Ash, Faith Hill. Ik kocht maar meteen al de albums die er in het schap stonden en bestelden ook nog de eerder verschenen albums, zo geweldig vond ik hun muziek. Als het maar lekker anders was, harde gitaren, vrolijke deuntjes, of prachtige melodieën.
Het had wel iets, daar aan dat barretje te zitten, lekker te luisteren naar de muziek, het boekje doorbladerend wat er bij de cd zat. Soms vol songteksten, tekeningen, of uitleg over waarom het nummer tot stand was gekomen. Ik kon er echt van genieten!
Jarenlang heb ik zo naar dat winkeltje gefietst, aan dat barretje vele cd's gelezen. Tot ik ging verhuizen, en nog eens ging verhuizen, de cd's kwamen in dozen te staan, en belandde uiteindelijk op de zolder bij mijn ouders.
Enkele weken geleden heb ik de dozen weer eens tevoorschijn gehaald, een voor een de cd's in mijn handen gehouden. Ik kon de nummers al horen terwijl ik alleen de hoes nog maar vasthield. Mooie herinneringen van al die jaren.
Vanmorgen hoorde ik op de radio ineens een fragmentje van deze video voorbij komen. Volgens Domien, de dj die het stukje liet horen, een waar kippenvel moment. En dat is het zeker. Wat een prachtig nummer! En dat terwijl het in eerste instantie niet Withers idee was om het nummer in deze vorm uit te brengen. Hij wilde het derde couplet eigenlijk veel langer maken, maar andere muzikanten raadden hem aan om het zo te laten. Vandaar dat het nu nog steeds het stukje 'I know, I know, I know... ' bevat.
Het nummer kwam uit als B-kantje op de single Harlem, maar werd door de Dj's meer gedraaid dan de A-kant.
Later werd het lied ook gebruikt in de soundtrack van verschillende films waaronder Notthing Hill en verschillende series waaronder CSI en CSI New York.
Bill Withers - Ain't no Sunshine
Ain't no sunshine when she's gone
It's not warm when she's away.
Ain't no sunshine when she's gone
And she's always gone too long
Anytime she goes away.
Wonder this time where she's gone
Wonder if she's gone to stay
Ain't no sunshine when she's gone
And this house just ain't no home
Anytime she goes away.
And I know, I know, I know, I know,
I know, I know, I know, I know, I know,
I know, I know, I know, I know, I know,
I know, I know, I know, I know, I know,
I know, I know, I know, I know, I know,
I know, I know,
Hey, I oughtta leave young thing alone
But ain't no sunshine when she's gone
Ain't no sunshine when she's gone
Only darkness every day.
Ain't no sunshine when she's gone
And this house just ain't no home
Anytime she goes away.
Anytime she goes away.
Anytime she goes away.
Anytime she goes away.
Misschien heb je ze wel eens voorbij horen komen met hun hit Ho Hey, een vrolijk liedje met een heerlijke folksound. Deze heren hebben echter met hun debuutalbum The Lumineers een veelbelovend eerste werkje laten horen. Heerlijke onvervalste folkrock.
Op de website van The Lumineers vond ik een biografie, omdat ik niet zo best ben in het vertalen hiervan, maar het verder wel prima kan lezen hier de link voor de liefhebbers: The Lumineers.
De video bij dit blogje is een regisratie van het nummer 'Flowers in your hair' tijdens hun tour in 2011.
Bijzonder aan hun muziek is dat de band bestaat uit 4 man en een vrouw die piano, cello, gitaar, percussie, drum en mandolien bespelen. De teksten schrijven ze zelf. Door de jaren heen hebben ze heel wat bijgeschaafd aan hun stijl tot het is waar ze nu zijn beland. De Amerikaanse band veroverd met hun klanken langzaam de wereld. Luister en geniet!
Na zijn grote doorbraak in 2007 met Grace Kelly waar ik meteen helemaal weg van was, hebben we eigenlijk weinig van hem gehoord. In 2008 heb ik samen met mijn nicht zijn eerste show in de Heineken Music Hall mogen bijwonen. In een woord geweldig, leuk, over de top, vol ballonnen, veren, glitter en we maakten daar voor het eerst kennis met Alpha Beat die aldaar in het voorprogramma stond. Heerlijk echt waar, maar dat was zijn eerste show en de zaal stond werkelijk op zijn kop!
In 2009 verscheen een nieuw album The Boy Who Knew Too Much maar de singel We are golden kwam hier in Nederland niet echt ver.
Nu kwam hij in 2011 weer met een nieuw album waar we hier in Nederland ook maar weinig van hebben meegekregen. Toen ik hem gisteren tegen kwam op Spotify was ik dan ook erg benieuwd wat hij ervan gemaakt had. En eerlijk gezegd, ouderwets lekker dansbaar, vrolijk hoog meezing gehalte zoals je van Mika mag verwachten! Zeker een album om eens vaker op te zetten!
Underwater hier bijgevoegd is een van de nummers van dat album. Heerlijk dromerig, zweverig, je drijft mee op klanken. Voor de liefhebbers van Life in cartoon motion is dit album ook zeker weer een aanrader. Het hele album straalt liefde uit, en de vrolijke deuntjes en vocals van het eerste album komen je ook hier weer tegemoet wat het heerlijk verrassend herkenbaar houdt.
Mika mag er weer wezen, is het ook door mij een beetje laat ontdekt, beter laat dan nooit!
Een van mijn andere grote hobby's is muziek, iets wat ik kan delen met mijn partner. Hij kan zijn passie voor muziek ook nog delen met de luisteraars van Uden en Veghel waar hij wekelijks een radioprogramma verzorgt op Skylinertv.
Omdat je in de radiowereld veel mensen leert kennen die van muziek houden, kom je ook veel nieuwe muziek tegen. Zo ook dit nummer. Vorige week ontdekt dankzij een linkje op twitter van een radiocollega en dat is een beetje een eigen leven gaan leiden.
Zo belde mijn vriend afgelopen weekend naar Timur Open radio met de mededeling dat hij nog wel een leuk nummer wist voor de dubbele request. Het volgende gesprek volgde:
T&R: Dirk 31 jaar! 31 jaar uit Sint Oedenrode
D: Ja, langs Schijndel om precies te zijn.
T&R: Nou, ongelofelijk. Bij paaspop hè!
D: Ook al.
T&R: Ook al wat bedoel je met langs Schijndel? Naast Schijndel.
D: Sint Oedenrode ligt naast Schijndel.
T&R: Ja naast, moet je niet zeggen langs. Dat klopt niet.
D: Ja nou ja. Je kunt er niet omheen, je kunt er niet langs, weet ik veel.
T&R: Hahaha, hoe ziet je dag er uit vandaag deze zondag, Dirk?
D: Euh, Een beetje bankhangen en zo. Ben niet helemaal fit dusse nouja moet maar.
T&R: Nou lig je, lig je of zit je op de bank. Hoe zit je er bij?
D: Ja dat verschilt per half uur.
T&R: Hahaha. Je moet gaan verliggen anders krijg je doorlig plekken natuurlijk.
D: Jaja precies. En dat schiet niet op.
T&R: Waar wil je ons en de rest van Nederland mee verrassen? Leg eens uit.
D: Sido Bilder im Kopf. Een Duitse rapper. Euhm hoe kun je het het beste omschrijven. Zeg maar de Peter Fox van 2013.
T&R: De Peter Fox van 2013! Wat wordt er nou gezegd! En je daagt ons uit want je zegt die draai je toch niet hier.
D: Ja dat dacht ik eigenlijk. Maar op deze manier draaien jullie hem wel, dus. Hier komt ie Bilder im Kopf Sido.
Bij de afkondiging moesten ze er toch nog even bij vermelden dat ze het een leuk nummertje vonden! Nou we zijn benieuwd of we er in Nederland meer van gaan horen!