Sport op tv, de Olympische winterspelen. Op tv is het even zoeken voor er een zender is gevonden die het uitzendt. Sinds het schaatsen geschrapt is als officiële Olympische sport zijn de deelnemende Nederlanders op een hand te tellen.
Onze kinderen hebben inmiddels zelf kinderen gekregen en we zitten voor de tv, de Belg staat op, sport te kijken.
'Opa, waarom doen er zo weinig Nederlanders mee?'
'Omdat er maar weinig Nederlanders zich hebben weten te classificeren voor de Winterspelen.'
'Oh, das jammer. Maar hebben we dan wel ooit medailles gehaald bij de Winterspelen?'
'Jawel, vroeger, toen jullie ouders nog klein waren, toen schaatsen nog een onderdeel was van de Spelen. Toen waren wij als Nederlanders pas groot. In het jaar 2014, ik weet het nog goed, oma zat elke wedstrijd aan de buis gekluisterd. Elke wedstrijd waar maar een Nederlandse schaatser in verscheen werd gekeken. En telkens was het weer spannend en geweldig dat we op het podium kwamen. Bij twee wedstrijden haalden we zowel de eerste, tweede als derde plaats! Vanaf dat jaar waren de Nederlanders vort zo sterk en dominant aanwezig tijdens het schaatsen, dat er voor de concurrentie moeilijk was om er nog tussen te komen. Het Olympisch comité had dat jaar een bijeenkomst gehouden waarin er besloten werd om de lange afstanden van het programma te schrappen, maar uiteindelijk werd besloten dat de belangstelling voor het schaatsen te klein was, en is in dat jaar het hele schaatsen als olympische sport verdwenen. En daarmee verdwenen ook de Nederlanders.'
'Dus we zijn ooit heel goed geweest?'
'Ja jongen. Wij waren heel goed in schaatsen. Maar helaas na 2018 deden we helaas niet meer mee voor de medailles, schaatsen hoorden er niet meer bij.'
Als het schaatsen geen Olympische sport meer zou zijn. Waar zou Nederland dan blijven op de Winterspelen?