zondag 14 april 2013

Champignonsalade


Het was heerlijk weer vandaag. Na een hele maand maart die veel te koud aanvoelde, waren we nu eindelijk toe aan wat beter en vooral warmer weer. Vele zullen vandaag dan ook hun hart opgehaald hebben toen het zonnetje 's middags eindelijk begon te schijnen en het aangenaam was om zonder jas buiten te vertoeven.
Voor ons een goede gelegenheid om de barbecue weer voor de dag te halen, tenslotte kan het maar zo weer afgelopen zijn met het mooie weer.
Speciaal voor deze gelegenheid maar even een salade gemaakt met de ingrediënten die ik nog in huis had. Een warme salade, die helaas snel afgekoeld was toen hij eenmaal op tafel stond.
Deze salade kan ook heel goed als voorgerecht gegeten worden. Verdeel deze hoeveelheid dan over 4 bordjes, als maaltijdsalade kun je er ook nog gebakken bacon of spekjes aan toevoegen.


De ingrediënten:
1 bakje champignons
2 rode uien
2 teentjes knoflook
1 tomaat
1 eet rijpe avocado
75 gram rucola
100 gram cashewnoten
(eventueel 100 gram bacon of spekjes)


Recept:
Snij de champignons in plakjes. Snipper de uien en snij de teentjes knoflook in kleine stukjes.
Giet wat olie in de pan en bak hier de uien in tot ze glazig zijn, voeg de knoflook toe, (als je bacon of spekjes gebruikt kun je ze hier meebakken) bak de champignon toe en bak tot ze bruin en geslonken zijn. Snij de tomaat en de avocado in stukjes.
Maak de borden als volgt op. Verdeel de rucola over de 4 borden. Schep hierop de warme champignons, de stukjes tomaat, avocado en de cashewnoten. Lekker met warm meergranen brood met boter.
Smakelijk eten.

zaterdag 13 april 2013

Schaapjes kijken


Een mooie zaterdagochtend, de kindjes hun schoentjes en jasjes aangedaan, op voor een wandeling,
met de bolderkar
'Tom wil lopen.'
'Nog even wachten tot we bij de bossen zijn.'
'Tom wil lopen.'
'Even wachten nog, nog een klein stukje.'
De berm stond vol met de kleine gele bloemetjes van het speenkruid,
de witte kopjes van de bosanemoontjes
en hier en daar nog een verlaat sneeuwklokje, zelfs de bladeren van het zevenblad waren al weer volop aanwezig, net als het fluitenkruid met zijn prachtige varenachtige blad.
We kwamen langs een oude boerderij met tuinkabouters in de tuin die vanaf een muurtje op ons neerkeken zelf genietend van het voorzichtige zonnetje dat door de wolken piepten
'Tom schaapjes kijken!'
Dus sloegen we af een zandpad in.
Aan het zandpad was een wei met schapen.
Een mevrouw met een hond kwam ons tegemoet.
Tom liep enthousiast op haar toe.
'Ga maar gauw kijken.' zei ze, 'Er zijn twee lammetjes!!'
We liepen door tot het einde van de wei, waar je dichterbij de schaapjes kon komen
omdat de sloot daar even ophield.
De schaapjes hadden net te eten gehad, bleven stug staan bij hun blaadjes witlof en andere groente.
Tom en ik liepen voorzichtig dichterbij, Nicky achterlatend in de bolderkar, ze zwaaide vrolijk naar de schaapjes. Toen de schaapjes dichterbij kwamen begon ze er zelfs voorzichtig 'hai hai' tegen te roepen. Tom daarentegen hield meteen een heel verhaal op.
'Hoi schaapje. Dat is Nicky, dat is Nicky mijn zusje. Dat is de bolderkar, dat is een kip.' hij wees naar een kippenhok tegenover het weitje aan de andere kant van het zandpad. De schaapjes kwamen nieuwsgierig dichterbij. Even kijkend, aandachtig het kleine manneke in zich opnemend. De twee kleine lammetjes werden echter angstvallig uit zicht gehouden. Twee kleine zwarte lammetjes, die achter hun moeder aanrenden, zoekend onder haar vacht voor een slokje van haar melk.
Tom had het echter alweer gezien.
'Daag schaapjes, Tom gaat naar huis. Daaag!' En druk zwaaiend gingen we weer verder over het zandpad, terug naar huis.

Slagroomcake



Voor de verjaardag van mijn broer vorige week heb ik ook nog een cake gebakken, die ik gevuld heb met een slagroomvulling. Hij is vaster dan de normale slagroomtaart, maar het is nog steeds erg lekker!

Voor het cakebeslag:
150 gram cakemeel
150 gram suiker
5 eieren
2 el water
snufje zout

Voor de vulling:
3 el aardbeienjam
250 gram mascarpone
500 ml slagroom
3 el suiker (of meer als je dat lekker vindt)
nougatine
5 el kokosschaafsel

Vet een vorm van 22 cm in, leg bakpapier op de bodem en vet in.
Mix de cakemeel, de suiker en het zout bij elkaar. Splits de eieren.
Klop de eiwitten stijf. Meng de eidooiers met twee eetlepels water en het meelmengsel. Wanneer dit goed gemengd is, schep je er voorzichtig de eiwitten doorheen tot een egaal beslag. Snel werken zorgt ervoor dat de luchtigheid behouden blijft.
Doe het beslag in de vorm en bak het 35 minuten in een voorverwarmde oven van 180 graden.
Als de cake mooi gerezen en bruin is, haal je hem uit de oven, laat hem even afkoelen, kieper hem om op een schaal en haal de vorm eraf. Laat het nu goed afkoelen voordat je de vulling erin gaat doen.


Klop de slagroom stijf en meng de mascarpone erdoorheen tot deze goed gemengd is.
Snij de cake in drieën. Smeer de aardbeienjam op de onderste laag, smeer daarop een dun laagjes room, leg de eerste cake plak er weer op, smeer hierop de room, bestrooi royaal met de kokos. Leg de laatste plak erop.
Besmeer de zij en bovenkanten van de cake met het slagroommengsel. Zet de zijkanten aan met de nougatine, spuit toefjes op de bovenkant, strooi chocoladeschaafsel in het midden van de taart. Versier met stukjes fruit en chocolaatjes.

zaterdag 6 april 2013

Welkom lente

Afscheid nemen van de winter
Valt vele niet heel zwaar
Weg met de sneeuw
De koude en de vorst

De dorre blaadjes
Een tuin zonder groen
Maar de natuur
Is nu ook echt klaar


Want tussen al de restjes herfst
En winter dorrigheid


Worden we hier en daar
Al met een sprankje groen
Van de beginnende lente
Verblijd

tekst: Mieke van de Vossenberg



Vandaag heerlijk wezen wandelen met de kindjes. Het was nog wel bewolkt, maar de erge kou was verdreven. Ik had ze goed ingepakt achter in de bolderkar gezet. Al onze oudste ook heel wat stukken zelf gelopen in de bossen. Hij vond het weer prachtig om langs de weide, over de zandpaden en tussen de bomen door te lopen met het getjirp van de vogels als begeleidend orkest. De paarden namen ook nog even een kijkje toen we langs hun wei liepen. Tom rende er enthousiast naar toe, maar deed gauw een stapje terug toen hij het dier van dichtbij zag.




Ook de anemoontjes en zelfs het speenkruid komt weer in bloei. Zelfs de eerste toefjes groen van het fluitenkruid waren al weer zichtbaar. De lente is nu zichtbaar aanwezig!



Appelcupcakes


Mijn broer was van de week jarig, en omdat te vieren heb ik een taart en cup cakes voor hem gebakken. Omdat ze bij ons thuis allemaal dol zijn op appeltaart en slagroomgebak, was de keuze snel gemaakt. Appelcupcakes en een slagroomtaart natuurlijk.


Ingrediënten:
125 gram boter
125 gram zelfrijzend bakmeel
125 gram suiker
2 el melk (sojamelk of water kan ook)
2 eieren
het merg van 1 vanillestokje
2 appels (elstar)
1 tl kaneel
2 el bruine suiker


Recept:
Mix de boter tot die romig is, voeg de suiker, de meel, de eieren, de melk en het merg van 1 vanillestokje toe en mix tot een glad beslag. Doe het beslag in een spuitzak en vul de cup cakevormpjes.
Schil de appels en snij ze in kleine blokjes. Meng de kaneel en de bruine suiker erdoorheen. Doe op elk cup cakeje een schepje appel. Bak de cakejes op 175 graden ongeveer 20/25 minuten tot ze bruin en gaar zijn. Je kunt dit testen met een satéprikker, komt deze er schoon uit, mogen de cakejes uit de oven.
Lekker met een toef slagroom.

donderdag 4 april 2013

Lissie - Bright Side

 
 
Het is de manier voor beginnende artiesten, of onbekende bands om aan meer naamsbekendheid te komen, of zelfs een stiekeme hit te scoren, hun muziek laten gebruiken voor een reclamespotje.
Zo is Sanne Hans natuurlijk helemaal doorgebroken als zangeres met de kaas reclame. Zoals ze daar zat met haar gitaartje, en de ene gênante scene na de andere toezong.
 
Oh, die is leuk en ook m'n maat.
Even kijken of 'ie staat, maar waar is het gordijn nou gebleven?
Ach, gelukkig heb ik altijd nog een goed lijf, dus een goed leven.
Beetje flirten voor die baan, denk ineens waar zuig ik aan, maar zo zal 'ie me zeker nooit vergeten.
Ach, gelukkig heb ik altijd nog een goed lijf, dus een goed leven.
Stoere blikken langs een vol terras, knikt m'n enkel uit de pas, strompel verder en word nagewezen.
Nou en, gelukkig heb ik altijd nog een goed lijf, dus een goed leven.
 
 
Of wat dacht je van die reclame van een verzekeringsmaatschappij, waarbij een rastaman uit moet wijken voor een egeltje terwijl hij witte lijnen op de weg aan het trekken is. Door de schrik belandt hij op het randje van de afgrond. Even Apeldoorn bellen! Hiermee werd ineens het nummer van Roots Syndicate met Mockin' bird hill weer op de kaart werd gezet.
Deze keer viel mijn luisterend oor eigenlijk op een ander liedje tijdens de reclame van een modewarenhuis. Lekker vrolijk, zonnig liedje waarbij dames voorzien worden van borden met prijzen en pijlen erop. De video die hierboven staat laat je het nummer horen, alleen zat er helaas geen videoclip bij, alleen wat foto's. Maar goed, het liedje wordt er niet minder mooi op!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Bedankt voor het lezen van mijn blog. Ik vind het leuk als je een reactie nalaat.

Totaal aantal pageviews