Posts tonen met het label recept. Alle posts tonen
Posts tonen met het label recept. Alle posts tonen

zondag 28 april 2013

Sandwiches en tomatentapenade


Afgelopen weekend een heerlijke middag gehad met de meiden. Eens in de zoveel tijd dan doen we dat een keer en telkens wordt het weer bij iemand anders gehouden. Iedereen neemt wat lekkers mee, wat bij voorkeur zelfgemaakt is, of verzorgt het drinken. Elke keer proberen we er ook een thema aan te geven, en deze keer hadden we bedacht dat het in afternoon tea sferen moest blijven.
Er werden de meest heerlijke gerechtjes op tafel getoverd, heerlijke kip en zalmwraps, verschillende soorten sandwiches, scones, suikerbrood die vers uit de oven kwam en waar de boter heerlijk zacht op weg smolt bij het opdienen en romige cheesecake. Daarbij dronken we liters munt en vlierbes thee en sapjes. Natuurlijk mochten ook de oranje soesjes niet ontbreken al waren die niet zelfgemaakt, ze smaakten overheerlijk!
Voor de liefhebbers heb ik de receptjes van de sandwiches en de tomatentapenade bijgevoegd.


Recept
Vegetarische sandwiches:

Besmeer een sneetje wit casinobrood met groene olijven tapenade of roomkaas, beleg met zongedroogde tomaatjes, rucola en strooi er licht geroosterde pijnboompitjes over heen, dek af met een sneetje zit casinobrood met groene tapenade of roomkaas.

Overige sandwiches:

Besmeer een sneetje casinobrood met roomkaas, beleg met Italiaanse rauwe ham/ of parmaham, zongedroogde tomaatjes en rucola en dek af met een sneetje casinobrood met roomkaas.

Een sneetje casinobrood met roomkaas, bacon, beetje mosterd en rucola, en een sneetje casinobrood met roomkaas.


Recept tomatentapenade:

1 teentje knoflook
150 gram zongedroogde tomaatjes op olie
1/2 fijn ge snippert uitje
paar blaadjes basilicum
paar steeltjes bieslook
scheutjes olijfolie of de olie waar de tomaatjes in gezeten hebben

Doe de knoflook, tomaatjes, ui en basilicum samen met de olie in de keukenmachine en hak het fijn. Doe het in een schaaltje en knip er nog een paar stukjes bieslook bij. Heerlijk op geroosterd brood of op een sandwiche.

Heerlijk met een glaasje muntthee!





zondag 14 april 2013

Champignonsalade


Het was heerlijk weer vandaag. Na een hele maand maart die veel te koud aanvoelde, waren we nu eindelijk toe aan wat beter en vooral warmer weer. Vele zullen vandaag dan ook hun hart opgehaald hebben toen het zonnetje 's middags eindelijk begon te schijnen en het aangenaam was om zonder jas buiten te vertoeven.
Voor ons een goede gelegenheid om de barbecue weer voor de dag te halen, tenslotte kan het maar zo weer afgelopen zijn met het mooie weer.
Speciaal voor deze gelegenheid maar even een salade gemaakt met de ingrediënten die ik nog in huis had. Een warme salade, die helaas snel afgekoeld was toen hij eenmaal op tafel stond.
Deze salade kan ook heel goed als voorgerecht gegeten worden. Verdeel deze hoeveelheid dan over 4 bordjes, als maaltijdsalade kun je er ook nog gebakken bacon of spekjes aan toevoegen.


De ingrediënten:
1 bakje champignons
2 rode uien
2 teentjes knoflook
1 tomaat
1 eet rijpe avocado
75 gram rucola
100 gram cashewnoten
(eventueel 100 gram bacon of spekjes)


Recept:
Snij de champignons in plakjes. Snipper de uien en snij de teentjes knoflook in kleine stukjes.
Giet wat olie in de pan en bak hier de uien in tot ze glazig zijn, voeg de knoflook toe, (als je bacon of spekjes gebruikt kun je ze hier meebakken) bak de champignon toe en bak tot ze bruin en geslonken zijn. Snij de tomaat en de avocado in stukjes.
Maak de borden als volgt op. Verdeel de rucola over de 4 borden. Schep hierop de warme champignons, de stukjes tomaat, avocado en de cashewnoten. Lekker met warm meergranen brood met boter.
Smakelijk eten.

zaterdag 13 april 2013

Slagroomcake



Voor de verjaardag van mijn broer vorige week heb ik ook nog een cake gebakken, die ik gevuld heb met een slagroomvulling. Hij is vaster dan de normale slagroomtaart, maar het is nog steeds erg lekker!

Voor het cakebeslag:
150 gram cakemeel
150 gram suiker
5 eieren
2 el water
snufje zout

Voor de vulling:
3 el aardbeienjam
250 gram mascarpone
500 ml slagroom
3 el suiker (of meer als je dat lekker vindt)
nougatine
5 el kokosschaafsel

Vet een vorm van 22 cm in, leg bakpapier op de bodem en vet in.
Mix de cakemeel, de suiker en het zout bij elkaar. Splits de eieren.
Klop de eiwitten stijf. Meng de eidooiers met twee eetlepels water en het meelmengsel. Wanneer dit goed gemengd is, schep je er voorzichtig de eiwitten doorheen tot een egaal beslag. Snel werken zorgt ervoor dat de luchtigheid behouden blijft.
Doe het beslag in de vorm en bak het 35 minuten in een voorverwarmde oven van 180 graden.
Als de cake mooi gerezen en bruin is, haal je hem uit de oven, laat hem even afkoelen, kieper hem om op een schaal en haal de vorm eraf. Laat het nu goed afkoelen voordat je de vulling erin gaat doen.


Klop de slagroom stijf en meng de mascarpone erdoorheen tot deze goed gemengd is.
Snij de cake in drieën. Smeer de aardbeienjam op de onderste laag, smeer daarop een dun laagjes room, leg de eerste cake plak er weer op, smeer hierop de room, bestrooi royaal met de kokos. Leg de laatste plak erop.
Besmeer de zij en bovenkanten van de cake met het slagroommengsel. Zet de zijkanten aan met de nougatine, spuit toefjes op de bovenkant, strooi chocoladeschaafsel in het midden van de taart. Versier met stukjes fruit en chocolaatjes.

zaterdag 6 april 2013

Appelcupcakes


Mijn broer was van de week jarig, en omdat te vieren heb ik een taart en cup cakes voor hem gebakken. Omdat ze bij ons thuis allemaal dol zijn op appeltaart en slagroomgebak, was de keuze snel gemaakt. Appelcupcakes en een slagroomtaart natuurlijk.


Ingrediënten:
125 gram boter
125 gram zelfrijzend bakmeel
125 gram suiker
2 el melk (sojamelk of water kan ook)
2 eieren
het merg van 1 vanillestokje
2 appels (elstar)
1 tl kaneel
2 el bruine suiker


Recept:
Mix de boter tot die romig is, voeg de suiker, de meel, de eieren, de melk en het merg van 1 vanillestokje toe en mix tot een glad beslag. Doe het beslag in een spuitzak en vul de cup cakevormpjes.
Schil de appels en snij ze in kleine blokjes. Meng de kaneel en de bruine suiker erdoorheen. Doe op elk cup cakeje een schepje appel. Bak de cakejes op 175 graden ongeveer 20/25 minuten tot ze bruin en gaar zijn. Je kunt dit testen met een satéprikker, komt deze er schoon uit, mogen de cakejes uit de oven.
Lekker met een toef slagroom.

zondag 31 maart 2013

Appeltaart


'Grote appeltaart bakken met mama!' Hij was zo trots dat hij mee mocht helpen, dat iedereen die gisteren binnen kwam wandelen het moest weten. 'Mama taart bakken, grote taart! Tom stukje appeltaart eten. Mama, mag Tom een stukje appeltaart eten?' 'Nee, Tom morgen gaan we een stukje taart eten.' 'Morgen stukje taart eten, grote taart.' Om vervolgens nog een paar keer naar de kast te lopen om te checken of de taart er nog wel stond.
Vandaag mocht hij dan eindelijk een stukje van zijn 'zelfgemaakte' appeltaart proberen. Tot de laatste kruimel had hij hem opgesnoept, al moest er nog wel een veger en blik aan te pas komen om de bank schoon te maken, de taart was een succes!

Voor de liefhebbers hieronder het recept van de appeltaart.


Ingrediënten:

300 gram zelfrijzend bakmeel
200 gram roomboter of margarine
160 gram witte basterdsuiker
1 kg zachtzure appels (6 stuks, Goudreinet of Elstar)
eventueel bloem om aanrecht te bestuiven
1 ei
50 gram suiker
2 à 3 tl kaneel
75 gram rozijnen
2 el custard of paneermeel
snufje zout
(alles op kamertemperatuur)
springvorm 24 cm


Bereiding:

1. Wel de rozijnen in lauwwarm water (circa 15 min.) en dep ze droog.
2. Plaats het rooster iets onder het midden van de oven en verwarm de oven voor.
3. Vet de springvorm in met boter.
4. Roer de boter in een beslagkom zacht en voeg de basterdsuiker toe.
5. Zeef het bakmeel en voeg dit samen met het zout en 2/3 van het losgeklopt ei toe.
6. Kneed het geheel met een mixer met deeghaken of met de hand tot een samenhangend deeg. Laat het deeg circa 10 minuten in de koelkast rusten.
7. Schil de appels, verwijder de klokhuizen en snijd de appels in blokjes.
8. Meng de appelblokjes met de suiker, kaneel en rozijnen.
9. Bekleed met 3/4 van het deeg de bodem en de rand van de springvorm.
10. Strooi 2 eetlepels custard of paneermeel over de bodem.
11. Vul de vorm met het appelmengsel en druk dit aan.
12. Bestuif de aanrecht met wat bloem. Vorm van het resterende deeg dunne rolletjes en druk deze op het aanrecht iets plat tot reepjes.
13. Leg deze reepjes kruiselings over het appelmengsel.
14. Bestrijk de reepjes en de rand van de taart met het resterende (1/3) ei.
15. Bak de appeltaart in circa 75 minuten gaar en goudbruin.
16. Laat de appeltaart 1 uur afkoelen voordat je de springvorm verwijdert.

donderdag 21 maart 2013

Clubsandwich



Tijdens een heerlijke dag winkelen in Maastricht lunchten we op een van de vele terrasjes, heerlijk buiten in het zonnetje. We bestelden sandwiches, en een daarvan was een clubsandwich met een vlaggetje in allebei de helften. Na die middag heb ik thuis een eigen variant gemaakt van deze sandwich die misschien zelfs nog wel lekkerder is dan die in Maastricht. Al had het wel iets speciaals, en dat doet altijd iets met je smaakbeleving, zo zittend in het zonnetje genietend van de vrije middag, volle tassen onder ons tafeltje.
Op deze verrassend koude dag in maart leek het me dus wel weer eens lekker om dat recept weer eens voor de dag te halen. En zelfs op een gewone stoel aan de keukentafel met mijn peutertje tegenover me smaakt tie nog steeds heerlijk.


Clubsandwich

Ingrediënten:
Voor 1 sandwich:
3 sneetjes brood
roomkaas met tuinkruiden
3 plakjes bacon
mosterd
1 handjes rucola of rucolamelange
1/2 gerookte kipfilet



Recept:
Rooster het brood, bak de bacon zonder boter in een pan tot ze knapperig zijn.
Besmeer 2 sneetjes geroosterd brood royaal met roomkaas. Snijd de kipfilet in dikke plakken leg dit op 1 sneetje brood, strooi een handvol rucola eroverheen, leg de andere snee brood erbovenop. Besmeer de bovenkant met mosterd, beleg met 3 plakjes gebakken bacon en de laatste snee brood.

dinsdag 19 maart 2013

Kaastosti uit de pan



Opnieuw een recept uit de keuken van mijn ouders. Eentje die ons pap van thuis uit heeft meegekregen. Een ideaal recept voor als je nog oude boterhammen hebt liggen, die een beetje aan de droge kant zijn geworden. Het lijkt een beetje op wentelteefjes, al is deze variant met kaas en meer voor de hartige trek. Natuurlijk heb je ook hier veel verschillende variaties in, maar zo maakte wij het vroeger altijd, en nu nog steeds wel eens.

Ingrediënten:

Voor 2 kaastosti's
4 boterhammen
melk
2 plakjes kaas
boter


Recept:

Besmeer 4 boterhammen met boter en beleg ze met kaas en snijd ze door midden. Giet de melk in een diep bord, dompel de boterhammen erin, zodat ze de melk goed opgenomen hebben.
Bak ze in koekenpan met boter tot ze bruin en knapperig zijn.



Snel klaar, lekker, maar wel machtig!
Voor wat variatie kun je ze ook nog even door een losgeklopt eitje halen, nadat je ze in de melk gedompeld hebt.


zaterdag 16 maart 2013

Bosvruchtencupcakes



Soms heb je van die recepten, die zo lekker lijken als je het ziet staan in een boek, dat je ze meteen wil uitproberen. En ze waren ook erg lekker! Alleen heb ik wel wat veranderd aan het recept.
Toch wil ik jullie wel het recept geven, want wie weet zijn er hier mensen die wel houden van hele zoete toppingen. En ik zal er mijn alternatief bij zetten voor mensen die het liever wat minder zoet hebben.

Bramencupcakes

Voor 12 cupcakes: (Ik haalde er makkelijk 18 uit dit recept)
225 gram zelfrijzend bakmeel
250 gram fijne kristalsuiker
3 eieren
100 ml yoghurt
175 gram ongezouten boter, gesmolten
fijn geraspte schil van een citroen
(100 gram bosvruchten voor mijn variant)

 
Voor de topping
50 gram ongezouten boter (kun je ook vervangen door 100 gram yoghurt erg lekker)
100 gram mascarpone
1/2 vanille aroma (of het merg van 1 vanillestokje)
350 gram poedersuiker (het leek me al erg veel bij het mixen, maar toch gedaan. Kun je makkelijk halveren als je niet zo fan bent van heel zoet)
 
Voor de decoratie:
110 gram bramen
12 hele bramen (of bosvruchten)



Het recept:

1. Verwarm de oven voor op 180C. Zet 12 papieren vormpjes in een cupcakevorm. Mix het bakmeel en de suiker door elkaar.

2. Mix de eieren in een andere kom met de yoghurt, roer er vervolgens het zelfrijzend bakmeel en de fijne kristalsuiker door, samen met de gesmolten boter en de geraspte citroenschil.
 

3. Schep het beslag in de vormpjes. Bak de cupcakes 20-25 minuten in de oven tot ze gerezen zijn en stevig aanvoelen. Laat de cupcakes ca. 5 minuten afkoelen. Haal de cupcakes uit de cupcakevorm en laat ze compleet afkoelen op een taartrooster.

4. Klop voor de boter crème de boter zacht en romig. Klop er de mascarpone en het vanillearoma door, en klop tot het vermengd is. Zeef de poedersuiker en klop tot een glad geheel.
Schep de crème in een spuitzak en maak een grote toef op iedere cupcake. Snijd 110 gram bramen fijn en verdeel deze samen met het vrijgekomen sap over de cupcakes. Decoreer met een hele braam op iedere cupcake.

Bron: Cupcake Heaven



Mijn variant:

Bij stap 2 voeg ik 100 gram bosvruchten toe, die ik dan door het beslag heen mix. Hierbij wordt het beslag prachtig paars van kleur, maar na het bakken zie je daar niets meer van.
Bij stap 4 gebruik ik 175 gram poedersuiker, het merg van een vanillestokje en een beetje citroen en bosvruchtensap. Hiermee vorm je mooie zachtroze toefjes op de cupcakes die je decoreert met de bosvruchten die je achter hebt gehouden Helaas heb ik hier geen foto's van, alleen van het oorspronkelijke recept. Die bij de schoonfamilie echter wel in de smaak viel!!

Andere tips en suggesties zijn welkom.



zaterdag 9 maart 2013

Gemarmerde cupcakes


Een simpel receptje op deze regenachtige dag. Vanuit Duitsland kreeg ik net al bericht dat het daar al zijn best sneeuwde, dus dat beloofd me wat als dat nog onze kant op moet komen. We wachten het maar af.
Tot die tijd heerlijk bezig geweest met bakken in de keuken. Had van de week het magazine Cupcake Heaven gekocht vol met de mooiste, verrukkelijk uitziende cupcakes met duidelijke recepten. Een van die recepten is deze gemarmerde cupcake. Heel simpel maar daarom niet minder leuk en lekker!

 photo _MG_7685a.jpg

Ingrediënten voor 12 cupcakes:

150 g zachte, ongezouten boter
150 g fijne kristalsuiker
175 g zelfrijzend bakmeel
3 eieren
60 ml warme melk
3 el cacao

 photo _MG_7677a.jpg

Het recept:

Verwarm de oven voor op 180 C. Plaats 12 papieren cupcakevormpjes in een cupcakevorm.
Doe de boter, de suiker, het bakmeel, de eieren en de melk in een kom en klop de ingrediënten met een elektrische handmixer tot een glad beslag.

Verdeel het beslag over twee kommen en roer de cacao door een kom met beslag.

Schep afwisselend het witte en het bruine beslag in de vormpjes en roer het door met een cocktailprikker voor een gemarmerd effect.

Zet de cupcakes 20-25 minuten in de oven tot ze gerezen zijn en veerkrachtig aanvoelen. Laat de cupcakes 5 minuten afkoelen in de vorm en vervolgens op een taartrooster.

 photo _MG_7676a.jpg

Bron: Cupcake Heaven

Opmerkingen: Bij wijze van test heb ik aan drie cakejes een beetje custardvla toegevoegd. DIt moet ik nog wel iets beter uitwerken, maar het smaakte wel erg lekker samen.

zaterdag 23 februari 2013

Frisromige tiramisu met rood fruit


Mijn schoonmoeder had het idee op gevat om een avondje Italiaans voor ons te gaan koken. Dus had ik aangeboden om voor het dessert te zorgen. Na een heerlijke zelfgemaakte pizza, een verse tomatensoep met basilicum en spaghetti met kaassaus met spekjes en champignons was er nog wel een gaatje over voor mijn tiramisu.
Deze viel ook goed in de smaak want er waren nog twee kleine porties over.
Het is wel een beetje een andere versie dan de traditionele, frisser, met chocoladecake en bosvruchten, zonder eieren en koffie. Het recept heb ik uit 'Het buitengewoon familiekookboek' gehaald die ik dit jaar in mijn kerstpakket had gekregen. Een erg leuk boek waar veel inspirerende recepten instaan.


 photo _MG_7547a.jpg
 

Nagerecht voor 8 personen

 

Ingrediënten:

1/2 chocoladecake (à 450 gram)
6 eetlepels granaatappelsap
400 gram (diepvries) bosvruchten (ontdooid)
2 eidooiers
75 fijne suiker
250 gram mascarpone
150 gram Griekse yoghurt
1 eetlepel cacaopoeder
 

Voorbereiden:

Snijd de cake in dunne plakken en snijd de plakken in repen. Leg de repen zo naast elkaar in de ovenschaal dat de hele bodem bedekt is. Besprenkel de cake met de 4 eetlepels granaatappelsap en verdeel de bosvruchten erover.
 photo _MG_7538a.jpg
Klop in een kom de eidooiers en de suiker met de handmixer tot een dikke romige massa. Klop het resterende granaatappelsap erdoor en spatel dan de mascarpone en de Griekse yoghurt door de crème. Bestrijk het fruit met de crème.
 
 photo _MG_7539a.jpg
Laat de tiramisu in 2-3 uur in de koelkast opstijven.
Schep voor het serveren de cacaopoeder in een zeefje en bestuif de tiramisu met de cacao.
  
 Mijn tiramisu heb ik echter iets aangepast. Ten eerste kon ik geen granaatappelsap gevonden krijgen, en had ik gekozen voor twee lagen cake. Mijn aanpassingen op een rijtje:
 
 photo _MG_7562a.jpg
  • In plaats van 6 eetlepels granaatappelsap heb ik 4 eetlepels cranberrysap met 2 eetlepels amaretto gebruikt.
  • In plaats van 1 laagje cake koos ik voor 2 laagjes.
  • Als fruit nam ik 200 gram frambozen en 200 gram bosvruchten
  • De eierdooiers verving ik voor 50 gram vanillevla en daarbij ging maar 50 gram suiker en 1 eetlepel amaretto
  • De tiramisu bouwde ik als volgt op: cake met daaroverheen 2 eetlepels cranberrysap gemixt met 1 eetlepel amaretto. Een laag fruit met het resterende 2 eetlepels cranberrysap. Daarop nog een laag cake met daarbovenop de mascarpone/yoghurt crème. Serveren met een laagje cacaopoeder met pure en witte chocoladeschaafsels.

zaterdag 2 februari 2013

Zandkoekjes

 

Samen met onze Tom koekjes gebakken. Een simpel receptje, maar plezier verzekerd! Hij was zo trots dat hij mee koekjes mocht maken! Stiekem wat van het beslag snoepen, en ondertussen kwamen er niet veel vormpjes uit zijn handen want wat mama deed was wel erg interessant. Dus heb ik uiteindelijk alles nog zelf gedaan.

Photobucket

Het deeg was al wat donkerder doordat ik bruine basterdsuiker heb gebruikt, daarnaast heb ik door een gedeelte van het deeg ook nog een aantal theelepels cacao gemengt.
Helaas is onze oven niet meer alles, (hij is al meer dan 20 jaar oud) dus bakt hij niet meer helemaal zoals je zou verwachten. Deze keer hadden de koekjes er iets te lang ingezeten volgens het recept, omdat ze normaal dan nog langer niet gaar waren. Echter nu waren ze weer veel te bruin geworden en waren we weer net op tijd om ze eruit te halen. Sparen dus voor een nieuwe oven dan maar...

Photobucket
Photobucket
Photobucket

 

Zandkoekjes

Ingredienten voor 15-20 stuks

250 gram bloem
100 gram suiker
1 zakje vanillesuiker of het merg van 1 vanillestokje
1 ei
125 gram roomboter of plantaardige boter (voor een koemelkvrije variant)

Recept:

Meng de bloem, vanillesuiker/merg, ei en boter in een kom tot een deeg. Rol het deeeg uit tot een dikte van 1 cm. Strooi wat bloem op het werkblad, zodat de zandkoekjes niet blijven plakken. Snijd de koekjes uit met een vormpje. Leg ze op een met bakpapier beklede bakplaat. Bak de zandkoekjes 15 minuten in een oven op 200 C.

maandag 28 januari 2013

Arretjescake


 
Een van die dingen die ons pap vroeger maakte toen wij nog kinderen waren was arretjescake. Het was altijd een feest, al zat je na een stukje al behoorlijk vol omdat het zo machtig was. Het oorspronkelijke recept was met rauwe ei, en dat vind ik zelf persoonlijk niet zo'n goede keuze. Ik heb het wel eens zo gemaakt,
en dan aubain marie geklopt bij de boter, ging ook goed maar toch ben ik altijd op zoek geweest naar een recept van deze cake zonder ei.
Een jaar of wat geleden las ik ergens dat je de ei ook goed kon vervangen door vanillevla. Toen meteen uitgeprobeerd en inderdaad dat smaakte ook erg goed! En was bovendien ook nog geschikt voor zwangere vrouwen. Helemaal oke.
Nu kwam ik laatst een recept tegen bij Rudolphs Bakery waarin het ei vervangen is door gesmolten chocolade. Nog beter en lekkerder ook nog volgens Dirk, maar die is dan ook een echte chocoladeliefhebber! Zelf vind ik de variant met vanillevla iets smeuiger en lekkerder, maar ik heb er wel weer een fan bij, want mijn schoonmoeder wilde al meteen komen proeven. Hieronder het recept.

Ingrediënten

Photobucket

Arretjescake

  • 150 g boter
  • 50 g pure chocolade
  • 200 g bruine basterdsuiker
  • 60 g cacaopoeder
  • 200 g volkorenkoekjes

Extra nodig

  • boter om in te vetten
  • bakpapier
  • cakevorm
 
Photobucket
Smelt de boter en smelt de chocolade.
Vet een cakevorm in met boter en leg er bakpapier in.
Meng de boter met de basterdsuiker en cacaopoeder.
Breek de koekjes erboven, schenk de chocolade erdoor en roer goed door.
Schep het mengsel in een cakeblik en druk goed aan.
Laat de cake circa 2 uur opstijven in de koelkast.
Haal de cake uit de vorm, verwijder het bakpapier en snijd de cake in plakken.

Photobucket

maandag 21 januari 2013

Spritzen

 

Wit koud winterweer, ijzel vanmorgen, heel veel sleetjes bij de peuterspeelzaal en fijn glibberen op de weg. Het vraagt om fijne binnenactiviteiten. En wat is dan leuker om te doen dan koekjes bakken. Gebak is namelijk wel erg lekker, maar elke week gebak gaat toch ook gauw vervelen, hoe lekker ze ook zijn, niet goed voor de lijn. Voor de verandering daarom deze keer maar eens koekjes gebakken. Op de website van 24Kitchen kwam ik dit recept tegen van spritzen. Ik zag het ook al bij meerdere blogs voorbij komen. Een simpel receptje, snel te maken en toch een heerlijk resultaat, wat wil je nog meer!

Photobucket
 
Spritzen
  • 1 vanillestokje
  • 320 g zachte boter
  • 200 g basterdsuiker
  • 1 ei
  • 400 g bloem
  • zout
Verwarm de oven voor op 150 ºC.
Halveer het vanillestokje in de lengte en schraap het merg eruit.
Wrijf de boter met de suiker en het vanillemerg glad. Meng met het ei erdoor en kneed de bloem erdoor tot er een zacht deeg ontstaat.
Schep het deeg in een spuitzak met gekarteld spuitmondje.
Spuit spritzen op een met bakpapier beklede bakplaat en bak ze in de oven in circa 17 minuten goudbruin en gaar.
 
Bron: Rudolphs Bakery
 
Opmerking: Zorg er wel voor dat de boter goed zacht is voordat je het gaat verwerken, dan kun je ze beter verwerken met de spuitzak. De eerste keer was de boter bij mij nog te koud en toen moest ik behoorlijk wat kracht zetten om er wat uit te krijgen. Na een aantal mislukte pogingen alles gewoon weer terug gedaan in de kom, nog even doorgekneed tot een heel zacht deeg en toen gewoon weer opnieuw begonnen. De aanhouder wint!

vrijdag 11 januari 2013

Oud Hollandse Appeltaart

 
Een van de favoriete taarten, zeg maar gerust enige favoriet, van Dirk is de appeltaart. Toen ik hem voor het eerst vroeg wat voor soort appeltaart dat dan precies was, had hij het over de heerlijke appeltaart die zijn moeder altijd maakte. Bij navraag bleek die gewoon een standaard mix te gebruiken, dus daar bleek weinig eer aan te behalen. Sinsdien ben ik op zoek naar de ultieme appeltaart die hij echt lekker vind, maar toch net even anders is dan de standaard appeltaart met alleen appeltjes met kaneel en suiker.
In de Blue band kookboek 'Van piepers tot pasta' stond een recept voor Oud Hollandse appeltaart die me wel iets leek. Vooral de combinatie van appels met amandelspijs had ik nog niet eerder geprobeerd. Omdat ons pap ook nog jarig was en ook hij had gevraagd om een appeltaart, ben ik aan de slag gegaan.

Photobucket

Photobucket
Ingrediënten:

300 gram Bloem
100 gram witte basterdsuiker
Mespuntje zout
200 gram koude harde boter
1 ei
1 kilo stevige appels (elstar, jonagold, golden delicious)
100 gram rozijnen
1.5 eetlepel custardpoeder
50 gram geschaafde amandelen
150 gram amandelspijs
3 eetlepels abrikozenjam

Photobucket
Bereiding:

1.  Meng in een kom de bloem, basterdsuiker en zout door elkaar. Snijd de margarine in stukjes en schep door de bloem, klop het ei los en voeg ¾ door de bloem. Kneed met een koele hand tot een deegbal.
2. Vet een springvorm (24 cm) in met boter. Druk ¾ van het deeg uit in de vorm. Zet de vorm en de rest van het deeg afgedekt tot gebruik in de koelkast.
3. Verwarm de oven voor op 175 C. Schil de appels en snijd ze in stukjes. Meng in een kom de appel, rozijnen, custard en amandelen door elkaar.
4. Prak het amandelspijs los en verdeel het over de taartbodem. Schep het appelmengsel erop. Bestuif het werkblad met bloem. Rol de rest van het deeg uit tot een lap van ½ cm dik. Snijd het deeg in repen van ca. 1 ½ breed. Leg de repen deeg in een ruitvorm op de vulling en druk ze aan de deegrand vast. Bestrijk het deeg met de rest van het losgeklopt ei.
5. Bak de taart één richel onder het midden in de oven in ca. 1 uur goudbruin en gaar. Bestrijk de taart direct uit de oven met abrikozenjam en laat hem ca. 10 minuten afkoelen. Verwijder de rand van de vorm en laat de taart verder afkoelen. Serveer de appeltaart met een flinke toef slagroom.

donderdag 10 januari 2013

Hazelnootschuimgebakjes

Voor de verjaardag van mijn dochtertje heb ik enkele maanden geleden allemaal verschillende gebakjes gemaakt. Kleine appeltaartjes, perenvlaaitjes, hazelnootschuimgebakjes en een grote slagroomtaart. De hazelnootschuimgebakjes waren een beetje een eigen creatie van twee verschillende recepten, maar ze vielen goed in de smaak bij de visite en zijn ook zeker voor herhaling vatbaar.
De gebakjes bestaan uit twee schuimpjes die in de chocolade gedoopt zijn, met daar tussenin een heerlijke hazelnootcreme.

Photobucket
Schuimpjes

Ingrediënten

3 eiwitten
150 gr suiker, basterdsuiker of suikerbakkerspoeder.

Hulpmiddelen

Schone kom
Handmixer (keukenmixer)
Spatel
Spuitzak
50 gram pure chocolade

Hazelnoot crème

100 gram boter
1 dl melk
20 gram bloem
Hazelnootpasta (nutella) naar smaak

Bereidingswijze schuim

Oven voorverwarmen op 100 C en bekleed een bakplaten met bakpapier. Klop de eiwitten met de mixer in de kom stijf. Klop 25g suiker erdoor en zorg dat het mengsel stijf blijft. Voeg geleidelijk de rest van de suiker toe, ongeveer een eetlepel per keer en blijf goed kloppen. Schep het mengsel in een spuitzak met een ronde spuitmond. Spuit mooie rondjes op de bakplaat.
Droog ze 1 á 1,5 uur. Hoe langer ze drogen, hoe beter de binnenkant droog is. Laat ze daarna afkoelen op een rooster.

Hazelnootcrème

Kook een papje van de melk en bloem
Laat dit iets afkoelen
Roer de boter zacht met een mixer
Voeg de afgekoelde papje in gedeeltes erdoor blijf kloppen tot de crème koud en luchtig is
voeg suiker naar smaak toe. Enkele eetlepels hazelnootpasta toe die je van te voren even zacht geklopt hebt. Meng het goed door elkaar tot een gladde crème ontstaat. Doe de crème in een spuitzak met een rond spuitmondje.
 
Smelt 50 gram pure chocolade au bain-marie en dip de onderkanten van de schuimpjes in de gesmolten chocolade. Als ze goed gedroogd zijn spuit je een beetje crème op het schuimpje en plak je het andere schuimpje ertegen aan.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Bedankt voor het lezen van mijn blog. Ik vind het leuk als je een reactie nalaat.

Totaal aantal pageviews