Posts tonen met het label cupcake. Alle posts tonen
Posts tonen met het label cupcake. Alle posts tonen

woensdag 25 juni 2014

Verjaardag

 
Ze kon het zich nog levendig voor zich halen. 4 jaar geleden, de dag dat ze hem voor het eerst zag. Ze was de hele dag al wat onrustig geweest, liep wat ongedurig door het huis te ijsberen. In haar buik voelde ze een lichte pijn, maar verder bleef het rustig. Haar vriend had nog naar huis gebeld, dat het wat later zou worden die avond. 'We maken het werk eerst af, want als de kleine er straks is staat Wilco er alleen voor.'
Ze had de telefoon nog maar net neergelegd of ze voelde een korte steek in haar buik. Nog geen 3 uur later belde ze hem weer op. 'Volgens mij begint het!' 'Kun je het nog een beetje volhouden, ik moet nog opruimen, maar ik probeer zo snel mogelijk naar huis te komen, je moet bellen als het erger wordt.' Binnen een uur kwamen de weeen al om de 5 minuten en hing ze weer aan de telefoon.
'Kun je naar huis komen, het begint!'
Om 10 over 10 die avond had ze hun zoon in haar armen. Een lang smal jongetje, heel bleek, maar zo mooi. Haar vriend kon zijn ogen niet van hem afhouden. Zij kon het allemaal nog met moeite bevatten. Ze was nog half verdoofd van de morfine, om de pijn van de keizersnee te verdoezelen. Maar het was ineens heel echt.
En nu werd hij al weer 4 jaar! Het smalle babytje was al een klein jongetje geworden, dat na de vakantie alweer na de kleuterschool zou gaan.
 
 
En nu stond ze te bakken. Cup cakes voor de peuterspeelzaal in WK thema. Ze had het hele weekend al visite gehad, en in de keuken gestaan. Nog meer cup cakes gemaakt, een yoghurttaart en voor de jarige op verzoek een aardbeientaart. Al was die laatste een vlaai geworden, die erg in trek bleek te zijn.
Ze had haar zoontje zien genieten bij het uitpakken van de cadeautjes. De rode auto shirt was zeer in de smaak gevallen en de Mickey Mouse knuffel, die eigenlijk al die tijd al in de speelkist van opa en oma had gelegen moest 's avonds mee naar bed.
Hij speelde met Levi, al was die eigenlijk nog een beetje te klein om echt mee te komen, en met Emma die hem de hele tijd achterna rende, hem uitdaagde en meetrok op de glijbaan. Hij at de aardbeien van de vlaai en gaf de bodem aan zijn zusje. Rende vrolijk naar de voordeur bij elke bel die er rinkelde, scheurde enthousiast het papier van zijn cadeautjes
4 jaar, en alle dingen die ze zeiden waren waar, ze worden snel groot.
 
 
 
 
 
 
 

zaterdag 6 april 2013

Appelcupcakes


Mijn broer was van de week jarig, en omdat te vieren heb ik een taart en cup cakes voor hem gebakken. Omdat ze bij ons thuis allemaal dol zijn op appeltaart en slagroomgebak, was de keuze snel gemaakt. Appelcupcakes en een slagroomtaart natuurlijk.


Ingrediënten:
125 gram boter
125 gram zelfrijzend bakmeel
125 gram suiker
2 el melk (sojamelk of water kan ook)
2 eieren
het merg van 1 vanillestokje
2 appels (elstar)
1 tl kaneel
2 el bruine suiker


Recept:
Mix de boter tot die romig is, voeg de suiker, de meel, de eieren, de melk en het merg van 1 vanillestokje toe en mix tot een glad beslag. Doe het beslag in een spuitzak en vul de cup cakevormpjes.
Schil de appels en snij ze in kleine blokjes. Meng de kaneel en de bruine suiker erdoorheen. Doe op elk cup cakeje een schepje appel. Bak de cakejes op 175 graden ongeveer 20/25 minuten tot ze bruin en gaar zijn. Je kunt dit testen met een satéprikker, komt deze er schoon uit, mogen de cakejes uit de oven.
Lekker met een toef slagroom.

zaterdag 16 maart 2013

Bosvruchtencupcakes



Soms heb je van die recepten, die zo lekker lijken als je het ziet staan in een boek, dat je ze meteen wil uitproberen. En ze waren ook erg lekker! Alleen heb ik wel wat veranderd aan het recept.
Toch wil ik jullie wel het recept geven, want wie weet zijn er hier mensen die wel houden van hele zoete toppingen. En ik zal er mijn alternatief bij zetten voor mensen die het liever wat minder zoet hebben.

Bramencupcakes

Voor 12 cupcakes: (Ik haalde er makkelijk 18 uit dit recept)
225 gram zelfrijzend bakmeel
250 gram fijne kristalsuiker
3 eieren
100 ml yoghurt
175 gram ongezouten boter, gesmolten
fijn geraspte schil van een citroen
(100 gram bosvruchten voor mijn variant)

 
Voor de topping
50 gram ongezouten boter (kun je ook vervangen door 100 gram yoghurt erg lekker)
100 gram mascarpone
1/2 vanille aroma (of het merg van 1 vanillestokje)
350 gram poedersuiker (het leek me al erg veel bij het mixen, maar toch gedaan. Kun je makkelijk halveren als je niet zo fan bent van heel zoet)
 
Voor de decoratie:
110 gram bramen
12 hele bramen (of bosvruchten)



Het recept:

1. Verwarm de oven voor op 180C. Zet 12 papieren vormpjes in een cupcakevorm. Mix het bakmeel en de suiker door elkaar.

2. Mix de eieren in een andere kom met de yoghurt, roer er vervolgens het zelfrijzend bakmeel en de fijne kristalsuiker door, samen met de gesmolten boter en de geraspte citroenschil.
 

3. Schep het beslag in de vormpjes. Bak de cupcakes 20-25 minuten in de oven tot ze gerezen zijn en stevig aanvoelen. Laat de cupcakes ca. 5 minuten afkoelen. Haal de cupcakes uit de cupcakevorm en laat ze compleet afkoelen op een taartrooster.

4. Klop voor de boter crème de boter zacht en romig. Klop er de mascarpone en het vanillearoma door, en klop tot het vermengd is. Zeef de poedersuiker en klop tot een glad geheel.
Schep de crème in een spuitzak en maak een grote toef op iedere cupcake. Snijd 110 gram bramen fijn en verdeel deze samen met het vrijgekomen sap over de cupcakes. Decoreer met een hele braam op iedere cupcake.

Bron: Cupcake Heaven



Mijn variant:

Bij stap 2 voeg ik 100 gram bosvruchten toe, die ik dan door het beslag heen mix. Hierbij wordt het beslag prachtig paars van kleur, maar na het bakken zie je daar niets meer van.
Bij stap 4 gebruik ik 175 gram poedersuiker, het merg van een vanillestokje en een beetje citroen en bosvruchtensap. Hiermee vorm je mooie zachtroze toefjes op de cupcakes die je decoreert met de bosvruchten die je achter hebt gehouden Helaas heb ik hier geen foto's van, alleen van het oorspronkelijke recept. Die bij de schoonfamilie echter wel in de smaak viel!!

Andere tips en suggesties zijn welkom.



zaterdag 9 maart 2013

Gemarmerde cupcakes


Een simpel receptje op deze regenachtige dag. Vanuit Duitsland kreeg ik net al bericht dat het daar al zijn best sneeuwde, dus dat beloofd me wat als dat nog onze kant op moet komen. We wachten het maar af.
Tot die tijd heerlijk bezig geweest met bakken in de keuken. Had van de week het magazine Cupcake Heaven gekocht vol met de mooiste, verrukkelijk uitziende cupcakes met duidelijke recepten. Een van die recepten is deze gemarmerde cupcake. Heel simpel maar daarom niet minder leuk en lekker!

 photo _MG_7685a.jpg

Ingrediënten voor 12 cupcakes:

150 g zachte, ongezouten boter
150 g fijne kristalsuiker
175 g zelfrijzend bakmeel
3 eieren
60 ml warme melk
3 el cacao

 photo _MG_7677a.jpg

Het recept:

Verwarm de oven voor op 180 C. Plaats 12 papieren cupcakevormpjes in een cupcakevorm.
Doe de boter, de suiker, het bakmeel, de eieren en de melk in een kom en klop de ingrediënten met een elektrische handmixer tot een glad beslag.

Verdeel het beslag over twee kommen en roer de cacao door een kom met beslag.

Schep afwisselend het witte en het bruine beslag in de vormpjes en roer het door met een cocktailprikker voor een gemarmerd effect.

Zet de cupcakes 20-25 minuten in de oven tot ze gerezen zijn en veerkrachtig aanvoelen. Laat de cupcakes 5 minuten afkoelen in de vorm en vervolgens op een taartrooster.

 photo _MG_7676a.jpg

Bron: Cupcake Heaven

Opmerkingen: Bij wijze van test heb ik aan drie cakejes een beetje custardvla toegevoegd. DIt moet ik nog wel iets beter uitwerken, maar het smaakte wel erg lekker samen.

dinsdag 12 februari 2013

Toefjes

Ons mam had nog een pak cupcakemix in de kast staan, een overblijfsel van eens kerstpakket waar ze niets mee deed. Of ik er iets mee kon. En ach het leek me wel een keer handig om die uit te proberen, dus ben ik vanmiddag aan de slag gegaan. Terwijl onze kleine meid druk aan het spelen was, mixte ik de ingredienten door elkaar en binnen een klein kwartiertje had ik de cakejes al in de oven staan. Natuurlijk weer langer dan op de verpakking stond, maar deze keer lukte het gelukkig wel. Ik zat er ook voordurend bij om te controleren of ze al gaar waren en de juiste kleur hadden gekregen.

 
Bij de cupcakemix zat ook een mix voor aarbeientopping. Die ook maar meteen gemaakt, niet met roomboter, maar ik had geen andere boter in huis, en dat was aan de smaak wel iets te merken, jammergenoeg. Toch was het een mooie gelegenheid om te oefenen met toefjes maken.

 photo _MG_7506a.jpg
 photo _MG_7511a.jpg
10 jaar geleden heb ik het geleerd op de bakkersafdeling van de Konmar. Dagelijks mocht ik daar verschillende soorten vlaaien, slagroomtaarten en schnitten opspuiten en decoreren met fruit en chocolaatjes. Erg leuk om te doen. Het was elke keer weer een plezier om te zien hoe blij de klanten waren die het gebak op kwamen halen!

 photo _MG_7503a.jpg photo _MG_7514a.jpg
 photo _MG_7497a.jpg
Ik heb toen zelf kindertaarten versierd. Kon me daar werkelijk helemaal op uitleven. Helaas bleek na 2 jaar Konmar dat de formule geen succes was en gingen de eerste mensen eruit. En aangezien ik er het laatste bij was gekomen. Erg jammer, maar nu kan ik die ervaring mooi weer gebruiken, al moet ik nog wel oefenen om het weer een beetje onder de knie te krijgen!

zondag 6 januari 2013

Aardbeienjam cupcakes


Voor de visite van vandaag heb ik gisteren weer eens in de keuken gestaan om lekkere gebakjes te maken. Deze keer cupcakes. Een melkvrij recept, omdat mijn zoontje daar allergisch voor is.
Hiervoor heb ik de melk vervangen door sojamelk en voor de boter gebruik ik wajang. Nadat ik het deeg in de vormpjes had gedaan heb ik er per cupje een schepje aardbeienjam overheen geschept. Na het bakken was er aan de buitenkant echter niets meer terug te vinden van de jam omdat het deeg er mooi bovenuit was gerezen. Maar de cupcake die mijn schoonvader en ik getest hadden (nog warm uit de de oven) was van binnen mooi gevuld met jam en smaakte heerlijk!
Ter decoratie heb ik er vandaag nog wat glazuur overheen gegoten (van aardbeienjam en poedersuiker) en versierd met zilveren bolletjes.
Voor de liefhebbers het recept:

Photobucket Ingrediënten voor 12 cupcakes:
125 gram (wajang of andere plantaardige) boter op kamertemperatuur
125 gram kristalsuiker
125 gram zelfrijzend bakmeel
2 eieren
2 el (soja) melk
12 el aarbeienjam

Glazuur:
2/3 el aardbeienjam
poedersuiker

Photobucket
Photobucket

Bereiding:

Verwarm de over voor op 190 C. Klop met een handmixer de boter met de suiker zacht en luchtig. Voeg de eieren, zelfrijzend bakmeel en melk toe en klop tot een glad beslag. Verdeel het beslag over de cakevormpjes.
Verwarm en zeef de jam en schep een eetlepel warme jam over elke cupcake. Bak de cupcakejes in de voorverwarmde over tot de cakejes mooi zijn gerezen, goudbruin en stevig zijn. Neem ze uit het bakblik en laat ze op een rooster afkoelen.
Warm voor het glazuur de jam op in een pannetje (eventueel zeven) en doe er steeds een beetje poedersuiker bij tot het wat steviger wordt. Schep dit mengsel over de cupcakejes en versier met strooisels.

Photobucket

Bron: Zoethoudertjes! recepten voor de lekkerste en zoetste verleidingen

Het recept is iets aangepast door mij, in het originele recept was de jam niet toegevoegd en werd voor het glazuur kleurstof gebruikt.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Bedankt voor het lezen van mijn blog. Ik vind het leuk als je een reactie nalaat.

Totaal aantal pageviews