maandag 28 januari 2013

Aanmelden en Aftreden

Een bijzondere dag vandaag. Ten eerste kwam vandaag de juffrouw van de peuterspeelzaal naar me toe om enthousiast te vertellen dat onze kleine man daar naar de wc was geweest en dat ze erg trots op hem was. Typisch ons manneke, thuis ook al goed zindelijk maar gewoon weigeren om op de wc of de pot zijn 'bah' te doen, zoals hij het zelf zo mooi noemt en het dan op een ander wel doen alsof het de gewoonste zaak van de wereld is! Al ben ik toch wel een beetje trots op hem, hij wordt al zo groot.
Zo groot zelfs dat we hem vandaag alweer op mochten geven voor de basisschool.
De directrice maakte meteen kennis met mij en Tom, en wees naar Dirks foto op zijn paspoortkopie. 'Ah die ken ik nog wel, Dirk.' Tja het is nog maar afwachten of ons manneke net zoveel op zijn vader gaat lijken, want dan zullen we het nog wel te horen krijgen ben ik bang.
Sprak ook nog een moeder toen we weer terug liepen, die ook al vond dat het allemaal zo snel gaat. Grappig dat het meisje ons manneke meteen bij naam kon noemen en het hem niet echt leek te interesseren. Nee hij was meer onder de indruk van een zekere Meike. Ojee begint dat nu al! Help hij is nog maar 2,5!
Ik kan me de verhalen van ons mam nog herinneren toen ze vertelde dat mijn broer op de creche zat en verlepte bloemetjes had meegenomen voor een meisje dat hem niet zag staan. Arme jongen.
We zullen het met ons manneke nog wel eens zien allemaal.
Het gaat allemaal ook erg snel, over anderhalf jaar alweer naar de basisschool. Ja moeders dat wordt loslaten.
Over loslaten gesproken. Ook onze koningin heeft vandaag afscheid genomen van haar functie als vorstin. Ik heb zowaar een traantje weg gepinkt. Het is toch een periode van 33 jaar die afgesloten wordt en in mijn beleving is er nooit geen ander geweest. Ben heel benieuwd wat Koning Willem Alexander er van gaat maken!

Arretjescake


 
Een van die dingen die ons pap vroeger maakte toen wij nog kinderen waren was arretjescake. Het was altijd een feest, al zat je na een stukje al behoorlijk vol omdat het zo machtig was. Het oorspronkelijke recept was met rauwe ei, en dat vind ik zelf persoonlijk niet zo'n goede keuze. Ik heb het wel eens zo gemaakt,
en dan aubain marie geklopt bij de boter, ging ook goed maar toch ben ik altijd op zoek geweest naar een recept van deze cake zonder ei.
Een jaar of wat geleden las ik ergens dat je de ei ook goed kon vervangen door vanillevla. Toen meteen uitgeprobeerd en inderdaad dat smaakte ook erg goed! En was bovendien ook nog geschikt voor zwangere vrouwen. Helemaal oke.
Nu kwam ik laatst een recept tegen bij Rudolphs Bakery waarin het ei vervangen is door gesmolten chocolade. Nog beter en lekkerder ook nog volgens Dirk, maar die is dan ook een echte chocoladeliefhebber! Zelf vind ik de variant met vanillevla iets smeuiger en lekkerder, maar ik heb er wel weer een fan bij, want mijn schoonmoeder wilde al meteen komen proeven. Hieronder het recept.

Ingrediënten

Photobucket

Arretjescake

  • 150 g boter
  • 50 g pure chocolade
  • 200 g bruine basterdsuiker
  • 60 g cacaopoeder
  • 200 g volkorenkoekjes

Extra nodig

  • boter om in te vetten
  • bakpapier
  • cakevorm
 
Photobucket
Smelt de boter en smelt de chocolade.
Vet een cakevorm in met boter en leg er bakpapier in.
Meng de boter met de basterdsuiker en cacaopoeder.
Breek de koekjes erboven, schenk de chocolade erdoor en roer goed door.
Schep het mengsel in een cakeblik en druk goed aan.
Laat de cake circa 2 uur opstijven in de koelkast.
Haal de cake uit de vorm, verwijder het bakpapier en snijd de cake in plakken.

Photobucket

donderdag 24 januari 2013

Consultatiebureau

'Ze ziet er goed uit, 'zegt de arts als onze meid trots de spreekkamer binnen komt gestapt. 'Loopt ook al goed. Hoe lang doet ze dit al?'
'Al sinds de kerst.'
'Neem haar maar even bij je op schoot, kijk eens meisje mooie blokjes.' Onze meid haalt ze meteen uit het bakje en begint ze er dan weer netje in te stapelen. 'Goedzo, doet ze goed hoor. Kijken we even naar de groeicurve. Zien we hier dat ze een flinke groeispurt heeft gemaakt. Zo, en kwa gewicht is ze ook veel aangekomen zeg. Gaat nu hard naar het gemiddelde toe.' (voorheen zat ze kwa lengte erboven en kwa gewicht eronder) 'Wat eet ze zoal op een dag, want ze is toch wel een beetje teveel aangekomen hoor.'
'Gewoon een boterham 's morgens en 's middags, fruit en avondeten.'
'Oh ja, das toch niets teveel, ja omdat ze ineens zoveel aangekomen is, hè. Maar niks om je zorgen om te maken hoor (wat ik dus wel meteen doe, help onze meid moet op dieet, misschien teveel suiker? Toch maar wat vaker thee aanbieden en het glaasje ranja schrappen) en verder doet ze het goed hoor.'
Na de standaard controle, haar ogen, in de oortjes kijken, longen luisteren en voelen in de liezen en aan de buik, konden de prikjes klaargemaakt worden.
'Hier krijgt ze over een dag of 5/10 misschien wat uitslag van, maar dat hoort er dan gewoon bij, hoef je je daar geen zorgen over te maken.'
Kleine meid blijft netjes op mijn schoot zitten en lijkt na de eerste prik geen kik te geven, totdat het doordringt dat het toch niet zo fijn is, met een hevig snikkende meis wordt ook de volgende prik gezet en kan ik weer gaan.
Tja alles was goed en ik hoef me geen zorgen te maken, maar zou ze toch niet...

Herinnering in de servieskast

Al meer dan 11 jaar heb ik een witte servieskast in de kamer staan. Hij is al meerdere keren verhuist, een glasplaat is vervangen, enkele laatjes zijn gemaakt, maar nog altijd voldoet hij aan al mijn eisen waaraan een mooie kast moet voldoen. In al die jaren heeft er al heel wat in de kast gestaan.
In mijn eerste huis stond de kast tegen een knalrode muur en stond ie vol met serviesgoed en kleine prullelarei die ik her en der gevonden had op kringloopwinkels.
In het tweede huis stond hij vol met boeken, mooie schaaltjes, beeldjes en fotolijstjes. Na de derde verhuizing bleef dat het beetje zo totdat ik voor het laatst verhuisde en de kast weer de bestemming servieskast kreeg. Al is er in de loop der jaren nog wel meer in komen te staan.

Photobucket

Een theepot die ik bij de Leen bakker heb gekocht. Ik was al langer op zoek naar een passende theepot bij mijn servies en daarom kocht ik deze witte. Vind hem nu eigenlijk alweer een beetje saai maar heb eigenlijk nog niets mooiers gezien wat wel past. Tot die tijd voldoet hij nog prima.

Photobucket

Photobucket

Het servies heb ik nog ooit voor mijn uitzet gespaard. Dat was toen nog helemaal in, samen met mijn toenmalige vriend naar een servieswinkel gegaan om een mooi servies uit te zoeken, wat nog niet meeviel omdat hij van strak design hield en ik meer van de ronde vormen was met pasteltinten. Het werd dus een compromi, ronde vormen met een grijs lijntje en kleine inkervingen in de rand.
Toen het uit ging kreeg ik het servies mee, hij had liever de computer, ben ik even blij dat ik dat zo toen beslist heb!
De lepels vond ik in de la bij mijn huidige partner. Het is niet goed te zien maar er staan afbeeldingen op van roodkapje. Een verzilverde lepel en vork die nodig weer eens gepoetst moeten worden.
De orchidee heb ik nog ooit bij een tuincentrum op de kop getikt.

Photobucket

Photobucket
 
Nog wat vondsten uit de kasten van mijn ex die bewaard zijn gebleven, leuke poezenonderzetters van glas, een glazen pot met tekst, schaaltjes die ik voor mijn verjaardag heb gekregen en erg handig van formaat zijn voor snacks.
  

Photobucket

Tot slot het wijwatervaatje wat ik met mijn eerste communie van een tante heb gekregen. Een echt Hummelke werd erbij verteld. Een greep uit de vele mooie spulletjes in mijn kast.

maandag 21 januari 2013

Spritzen

 

Wit koud winterweer, ijzel vanmorgen, heel veel sleetjes bij de peuterspeelzaal en fijn glibberen op de weg. Het vraagt om fijne binnenactiviteiten. En wat is dan leuker om te doen dan koekjes bakken. Gebak is namelijk wel erg lekker, maar elke week gebak gaat toch ook gauw vervelen, hoe lekker ze ook zijn, niet goed voor de lijn. Voor de verandering daarom deze keer maar eens koekjes gebakken. Op de website van 24Kitchen kwam ik dit recept tegen van spritzen. Ik zag het ook al bij meerdere blogs voorbij komen. Een simpel receptje, snel te maken en toch een heerlijk resultaat, wat wil je nog meer!

Photobucket
 
Spritzen
  • 1 vanillestokje
  • 320 g zachte boter
  • 200 g basterdsuiker
  • 1 ei
  • 400 g bloem
  • zout
Verwarm de oven voor op 150 ºC.
Halveer het vanillestokje in de lengte en schraap het merg eruit.
Wrijf de boter met de suiker en het vanillemerg glad. Meng met het ei erdoor en kneed de bloem erdoor tot er een zacht deeg ontstaat.
Schep het deeg in een spuitzak met gekarteld spuitmondje.
Spuit spritzen op een met bakpapier beklede bakplaat en bak ze in de oven in circa 17 minuten goudbruin en gaar.
 
Bron: Rudolphs Bakery
 
Opmerking: Zorg er wel voor dat de boter goed zacht is voordat je het gaat verwerken, dan kun je ze beter verwerken met de spuitzak. De eerste keer was de boter bij mij nog te koud en toen moest ik behoorlijk wat kracht zetten om er wat uit te krijgen. Na een aantal mislukte pogingen alles gewoon weer terug gedaan in de kom, nog even doorgekneed tot een heel zacht deeg en toen gewoon weer opnieuw begonnen. De aanhouder wint!

zondag 20 januari 2013

Tuininspiratie

Wat is er heerlijker dan op een witte koude zondag met een kopje koffie op de bank tuininspiratie op te doen voor de lente. Tijdens het zoeken naar nieuwe ideeen voor het komende tuinseizoen, en voor ons nieuw in te richten tuintje, kwam ik uit bij foto's van de tuinbeurs van afgelopen zomer in Nuenen. aldaar werd Bloem en Tuin gehouden. Een tuinbeurs vol met kraampjes, vrolijk uitgestalde kunststof bloempotten, beeldjes van varkentjes, mannetjes en vogels, volgepakte tafels met planten, zakjes zaad en bloembollen, maar ook schilderijen, jampotjes, zelfgebakken brood en leuke lantaarns. Een kleine collage.

Photobucket

vrijdag 11 januari 2013

Oud Hollandse Appeltaart

 
Een van de favoriete taarten, zeg maar gerust enige favoriet, van Dirk is de appeltaart. Toen ik hem voor het eerst vroeg wat voor soort appeltaart dat dan precies was, had hij het over de heerlijke appeltaart die zijn moeder altijd maakte. Bij navraag bleek die gewoon een standaard mix te gebruiken, dus daar bleek weinig eer aan te behalen. Sinsdien ben ik op zoek naar de ultieme appeltaart die hij echt lekker vind, maar toch net even anders is dan de standaard appeltaart met alleen appeltjes met kaneel en suiker.
In de Blue band kookboek 'Van piepers tot pasta' stond een recept voor Oud Hollandse appeltaart die me wel iets leek. Vooral de combinatie van appels met amandelspijs had ik nog niet eerder geprobeerd. Omdat ons pap ook nog jarig was en ook hij had gevraagd om een appeltaart, ben ik aan de slag gegaan.

Photobucket

Photobucket
Ingrediënten:

300 gram Bloem
100 gram witte basterdsuiker
Mespuntje zout
200 gram koude harde boter
1 ei
1 kilo stevige appels (elstar, jonagold, golden delicious)
100 gram rozijnen
1.5 eetlepel custardpoeder
50 gram geschaafde amandelen
150 gram amandelspijs
3 eetlepels abrikozenjam

Photobucket
Bereiding:

1.  Meng in een kom de bloem, basterdsuiker en zout door elkaar. Snijd de margarine in stukjes en schep door de bloem, klop het ei los en voeg ¾ door de bloem. Kneed met een koele hand tot een deegbal.
2. Vet een springvorm (24 cm) in met boter. Druk ¾ van het deeg uit in de vorm. Zet de vorm en de rest van het deeg afgedekt tot gebruik in de koelkast.
3. Verwarm de oven voor op 175 C. Schil de appels en snijd ze in stukjes. Meng in een kom de appel, rozijnen, custard en amandelen door elkaar.
4. Prak het amandelspijs los en verdeel het over de taartbodem. Schep het appelmengsel erop. Bestuif het werkblad met bloem. Rol de rest van het deeg uit tot een lap van ½ cm dik. Snijd het deeg in repen van ca. 1 ½ breed. Leg de repen deeg in een ruitvorm op de vulling en druk ze aan de deegrand vast. Bestrijk het deeg met de rest van het losgeklopt ei.
5. Bak de taart één richel onder het midden in de oven in ca. 1 uur goudbruin en gaar. Bestrijk de taart direct uit de oven met abrikozenjam en laat hem ca. 10 minuten afkoelen. Verwijder de rand van de vorm en laat de taart verder afkoelen. Serveer de appeltaart met een flinke toef slagroom.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Bedankt voor het lezen van mijn blog. Ik vind het leuk als je een reactie nalaat.

Totaal aantal pageviews