Posts tonen met het label koekjes. Alle posts tonen
Posts tonen met het label koekjes. Alle posts tonen
dinsdag 21 mei 2013
Gevulde Appeldukaten
'Mama, gaan we koekjes bakken?'
'Ja, Tom, wij gaan koekjes bakken. Gaan we eerst een recept uitzoeken uit het koekjesboek.'
'Ja, koekjesboek.'
Een tijdje terug heb ik een boek te leen gekregen van mijn schoonmoeder, misschien dat er wat leuks instond om te maken. Een boek vol koekjesrecepten. De meest heerlijke recepten staan er in. Van vanilleroomkoekjes, tot pralinekoekjes. En deze gevulde appeldukaten.
Tom was meteen enthousiast, en ik ook, want ik had mooi al de ingrediënten al in huis, nou ja bijna alles. De witte bloem heb ik vervangen door tarwebloem, en de rum voor amandellikeur, maar des ondanks zijn het heerlijke koekjes geworden.
En Tom, die vond ze ook overheerlijk, zelf zijn Mickey moest een stukje koek eten van hem.
Voor ca. 30 stuks
Voor het deeg:
250 gram bloem
100 gram poedersuiker
100 gram boter
2 eidooiers
1 zakje vanillesuiker
Voor de vulling:
30 gram rozijnen
1 el rum
2 appels
1 mespunt kaneel
2 el citroensap
50 gram gehakte amandelen
Recept:
Zeef de bloem en de poedersuiker in een kom. Voeg de in stukjes gesneden boter, eidooiers en vanillesuiker toe. Kneed alles tot een glad deeg en zet het ongeveer 1 uur op een koele plek.
Week de rozijnen in de rum. Schil de appels, haal het klokhuis eruit en snijd ze in heel kleine stukjes. meng de kaneel, het citroensap, de rozijnen en amandelen erdoor.
Verwarm de oven voor op 180C (heteluchtoven 160 C). Rol het deeg in porties uit op een met bloem bestoven werkvlak. Steek de rondjes van ca. 5 cm doorsnee uit. Verdeel de appelvulling over de helft van de rondjes. Leg de andere helft erop en druk de randen goed aan.
Leg de koekjes op een met bakpapier beklede bakplaat en bak ze ongeveer 15 minuten in het midden van de oven. Laat de koekjes afkoelen en bestuif ze met een beetje kaneel of poedersuiker.
zondag 31 maart 2013
Creatief kadootje
Wat geef je aan iemand die alles al heeft? Dat was de vraag die mij al bezig hield vanaf het moment dat ik de uitnodiging binnen had. Na lang wikken en wegen, tussen bloemen, een cadeaubon, misschien een leuke kamerplant of toch iets voor de tuin of de babykamer, besloot ik om het deze keer eens heel anders te gaan doen. Creatief als ik ben, ben ik in de keuken aan de slag gegaan met boter, suiker, bloem, vanille, een schaar, papier en lijm. En dit was het eindresultaat.
De ontvangers vonden het zo leuk dat ze het meteen aan hun gasten hebben laten zien! Het recept van de koekjes vindt je hier.
Bedankt voor alle leuke reacties op mijn blogs, voor iedereen wil ik zeggen prettige paasdagen!
De ontvangers vonden het zo leuk dat ze het meteen aan hun gasten hebben laten zien! Het recept van de koekjes vindt je hier.
Bedankt voor alle leuke reacties op mijn blogs, voor iedereen wil ik zeggen prettige paasdagen!
zaterdag 2 februari 2013
Zandkoekjes
Samen met onze Tom koekjes gebakken. Een simpel receptje, maar plezier verzekerd! Hij was zo trots dat hij mee koekjes mocht maken! Stiekem wat van het beslag snoepen, en ondertussen kwamen er niet veel vormpjes uit zijn handen want wat mama deed was wel erg interessant. Dus heb ik uiteindelijk alles nog zelf gedaan.
Het deeg was al wat donkerder doordat ik bruine basterdsuiker heb gebruikt, daarnaast heb ik door een gedeelte van het deeg ook nog een aantal theelepels cacao gemengt.
Helaas is onze oven niet meer alles, (hij is al meer dan 20 jaar oud) dus bakt hij niet meer helemaal zoals je zou verwachten. Deze keer hadden de koekjes er iets te lang ingezeten volgens het recept, omdat ze normaal dan nog langer niet gaar waren. Echter nu waren ze weer veel te bruin geworden en waren we weer net op tijd om ze eruit te halen. Sparen dus voor een nieuwe oven dan maar...
Zandkoekjes
Ingredienten voor 15-20 stuks
250 gram bloem100 gram suiker
1 zakje vanillesuiker of het merg van 1 vanillestokje
1 ei
125 gram roomboter of plantaardige boter (voor een koemelkvrije variant)
Recept:
Meng de bloem, vanillesuiker/merg, ei en boter in een kom tot een deeg. Rol het deeeg uit tot een dikte van 1 cm. Strooi wat bloem op het werkblad, zodat de zandkoekjes niet blijven plakken. Snijd de koekjes uit met een vormpje. Leg ze op een met bakpapier beklede bakplaat. Bak de zandkoekjes 15 minuten in een oven op 200 C.maandag 21 januari 2013
Spritzen
Wit koud winterweer, ijzel vanmorgen, heel veel sleetjes bij de peuterspeelzaal en fijn glibberen op de weg. Het vraagt om fijne binnenactiviteiten. En wat is dan leuker om te doen dan koekjes bakken. Gebak is namelijk wel erg lekker, maar elke week gebak gaat toch ook gauw vervelen, hoe lekker ze ook zijn, niet goed voor de lijn. Voor de verandering daarom deze keer maar eens koekjes gebakken. Op de website van 24Kitchen kwam ik dit recept tegen van spritzen. Ik zag het ook al bij meerdere blogs voorbij komen. Een simpel receptje, snel te maken en toch een heerlijk resultaat, wat wil je nog meer!
Spritzen
- 1 vanillestokje
- 320 g zachte boter
- 200 g basterdsuiker
- 1 ei
- 400 g bloem
- zout
Verwarm de oven voor op 150 ºC.
Halveer het vanillestokje in de lengte en schraap het merg eruit.
Wrijf de boter met de suiker en het vanillemerg glad. Meng met het ei erdoor en kneed de bloem erdoor tot er een zacht deeg ontstaat.
Schep het deeg in een spuitzak met gekarteld spuitmondje.
Spuit spritzen op een met bakpapier beklede bakplaat en bak ze in de oven in circa 17 minuten goudbruin en gaar.
Wrijf de boter met de suiker en het vanillemerg glad. Meng met het ei erdoor en kneed de bloem erdoor tot er een zacht deeg ontstaat.
Schep het deeg in een spuitzak met gekarteld spuitmondje.
Spuit spritzen op een met bakpapier beklede bakplaat en bak ze in de oven in circa 17 minuten goudbruin en gaar.
Bron: Rudolphs Bakery
Opmerking: Zorg er wel voor dat de boter goed zacht is voordat je het gaat verwerken, dan kun je ze beter verwerken met de spuitzak. De eerste keer was de boter bij mij nog te koud en toen moest ik behoorlijk wat kracht zetten om er wat uit te krijgen. Na een aantal mislukte pogingen alles gewoon weer terug gedaan in de kom, nog even doorgekneed tot een heel zacht deeg en toen gewoon weer opnieuw begonnen. De aanhouder wint!
Abonneren op:
Posts (Atom)
Bedankt voor het lezen van mijn blog. Ik vind het leuk als je een reactie nalaat.















