vrijdag 25 april 2014

Wandeling (1)

 
 
 
 
 
Een mooie zondagmiddag. De kinderen waren samen met papa naar de speeltuin, en ik had het plan opgevat om naar hen toe te gaan wandelen. De tocht was een kleine 5 km en leidde door een prachtig landschap van weilanden, boomkwekerijen (tja, je kunt er niet omheen in deze omgeving), een aftakking van de dommel, eindigend in het park de Kienhoef.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 Op de hoek van de Cremselen en de Liempdseweg staat een vrij nieuw kappelletje dat aangelegd werd ter ere van de heilige Oda. Het verhaal gaat dat Oda een prinses was. Ze genas op vrij jonge leeftijd van blindheid door een bezoek aan de bisschop Lambertus. Ze wilde zich richten op een leven met Christus, maar door haar vader in een huwelijk werd gedwongen. Ze vluchtte en kwam via verschillende omwegen in Rhode terecht, waar ze opgevangen werd door de bewoners. Hier leefde ze nog vele jaren als kluizenaarster.
Volgens historisie is er echter geen enkel bewijs dat de heilige Oda ooit geleefd heeft, het verhaal vertoond namelijk vele overeenkomsten met de heilige Odilia. Bovendien heeft het bisdom den Bosch Oda ook niet meer in hun Heiligen kalender staan.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
De weg vervolgde ik over de Liempdseweg naar de Bobbenagelseweg.
 
 
 
 
 
 
 Een smal weggetje met verschillende wegversmallingen, omringd door een prachtig landschap. Een vertakking van de Dommel maakt hier een bijzondere kronkel door de weilanden.
Een prachtig gebied met veel verschillende flora en fauna. Ook vinden veel vissers hier regelmatig een plekje voor een goede vangst.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

5 opmerkingen:

  1. wat een prachtig gebied om doorheen te wandelen, mickey!!

    en zoveel rust?? ;-))

    fijn weekend,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie foto's - vooral dat hek van gevlochten wilgentenen - door een schitterend gebied.
    Oda of Odilia, je kind uithuwelijken tegen haar zin, is niet bepaald fraai! Dan zou ik ook liever kluizenaar worden...groetjes Kakel

    BeantwoordenVerwijderen
  3. dit lijkt me een hele mooie wandeling, het vertrek vindt ik persoonlijk het mooist met dat rieten hekje

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Mickey,
    dit is zeker een heel mooi gebied om te wandelen want
    ik zie hier echt hele mooie flora en fauna staan. Je hekken
    met de inscripties vind ik echt heel mooi gemaakt maar ook het
    verhaal achter het kapelletje vind ik bijzonder van Oda.
    Ik ben even heerlijk met je mee gewandeld :-)

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Its like you learn my mind! Ύou appeɑr tߋ unhderstand so much
    аbout tɦiѕ, sսch аs you wrote thе guide inn it oг somethinց.
    I think that you simply coild do witɦ some percent tߋ force the
    message house ɑ bit, but otɦer thаn that, this іs fantastic blog.
    Αn excellent read. І'll defiոitely be Ƅack.


    mƴ blog post ... blog.franchise.ϲom ()

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Bedankt voor het lezen van mijn blog. Ik vind het leuk als je een reactie nalaat.

Totaal aantal pageviews