zaterdag 9 januari 2016

De kracht van het gevoel (2)


Hierbij ook een kijkje in het dagboek van Marielle. Een vrolijke voor de buitenwereld sterke meid die overal voor in is. Nadat haar moeder ernstig ziek wordt veranderd haar kijk op de wereld drastisch. Ze probeert aanvankelijk het leven weer op te pakken door uitgebreid te gaan feesten en nieuwe dingen uit te proberen, maar al snel ontdekt ze de keerzijde van haar vrolijkheid.



Zaterdag (Mariëlle)

‘Willen jullie iets bestellen?’
Een blonde serveerster met een net zwart short voorgebonden, kwam aan ons tafeltje staan.
 ‘Ja, doe voor mij maar een uitsmijter met ham en kaas en voor haar,’ antwoordde Mark, terwijl hij naar mij keek. ‘Een broodje kroket en een broodje ham’ zei ik.
We waren vandaag in Helmond wezen shoppen.  Na heel veel winkeltjes in en uit te zijn geweest, de nodige kleren gepast te hebben, zijn we met 4 volle tassen met kleding op een terrasje gaan zitten.
De serveerster, keek even op van haar notitieblok en glimlachte naar mijn broer.
Mijn broer had glanzende zwarte haren die hij strak naar achteren gekamd had. Hij droeg een strak shirtje en een groene broek met zakken erop die iets wijder om zijn benen zat. Hij ziet er best knap uit, en ik weet dat hij erg populair is bij de dames. En dat snap ik best, hij is een erg leuke jongen om mee om te gaan. Altijd overal voor in, houdt van feestjes, festivals, bier, rockmuziek en andere alternatieve bands, maar ook veel feestbands als Band zonder Banaan en Rowwen Hèze.  Stiekem ben ik er dan ook wel een beetje trots op dat hij mijn broer is, al heb ik soms wel een beetje medelijden met al die dames die als een blok voor zijn charmes vallen. Hij heeft er hooguit een avondje lol van en gaat dan weer door met een ander.
Het verbaasde me dan ook niets dat de serveerster met meer dan gewone belangstelling Mark in zich op zat te nemen.
 ‘Willen jullie er ook nog iets bij te drinken?’
 ‘Nou, doe mij maar een cappuccino, en voor mijn zusje een kopje thee.’
Hij keek de blonde serveerster veel betekenend aan en glimlachte naar haar toen ze opkeek van haar blocnote. Toen ze weer terugliep naar de bar, keek ik Mark aan.
 ‘Jij kunt het ook niet laten, wel?’ vroeg ik.
 ‘Wat niet?’
 ‘Flirten met iedere dame die voorbijkomt.’
 ‘Ach, dat zijn die serveersters toch gewend, zo proberen ze hun fooien binnen te halen. Dat doet ze echt naar iedereen hoor. Hoort er een beetje bij, bij ons in het café is het heel normaal hoor. En die dames daar vinden het juist leuk als ze een beetje aandacht krijgen.’
Hij leunde achterover in zijn stoel en keek me lachend aan.
 ‘Nog even genieten, vanavond moeten we weer aan de slag. Soms krijg ik er weleens genoeg van, dat werken in de weekenden. Omdat ik nou nooit eens lekker een weekend kan gaan stappen met mijn vrienden. Ik zit eraan te denken om iets anders te gaan zoeken, iets dat meer gericht is op mijn studie. Iets in een kantoor waar ik de boekhouding kan bijhouden. Dat lijkt me eerlijk gezegd wel wat. '
De serveerster kwam bij ons tafeltje staan en zette de thee en de cappuccino voor ons neer. Ze dekte de tafel met bestek, en een kleurige placemat met vlinders.
Mark ging overeind zitten, zijn armen op de tafel leunend.
‘Zusje, weet jij al wat je gaat doen na de zomervakantie?’
Ik schudde mijn hoofd en keek hem verveeld aan.
 ‘Nee, nog niet. Maar dat hoeft toch ook niet? Het is pas april, daar ga ik nu nog niet aan denken. Dat komt nog wel zo tegen eind juni of zo.’
‘Eind juni of zo? Nou zusje jij zoekt het nog niet echt, wel? Je zult er toch eens over na moeten gaan denken over wat je wilt gaan doen na je opleiding.’ Zijn donkerbruine ogen keken me doordringend aan.

Ik weet maar al te goed dat hij gelijk heeft, dat ik nu al bezig moet zijn, met wat ik na mijn opleiding ga doen. Maar eerlijk gezegd wil ik daar nog helemaal niet aan denken. Het lijkt nog zover weg en zo onwerkelijk. Misschien ga ik nog wel een jaar studeren in Utrecht, en dan daar een leuke kamer zoeken. Dat idee lijkt me wel wat, maar ik zou nog echt niet weten wat ik dan zou willen studeren. Het moet namelijk wel iets zijn waar ik later nog iets mee kan doen. Misschien kan ik eens wat gaan informeren over eventueel te volgen studierichtingen.

1 opmerking:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Bedankt voor het lezen van mijn blog. Ik vind het leuk als je een reactie nalaat.

Totaal aantal pageviews