Posts tonen met het label roman. Alle posts tonen
Posts tonen met het label roman. Alle posts tonen

maandag 20 maart 2017

Maandag

Maandag

Het is elke keer toch weer verrassend hoe snel het weer kan omslaan. Stonden we zaterdag en zondag nog op de ijsbaan onder de blauwe hemel met een stralend zonnetje, en zelfs nog even op de vijver, is het weer vandaag ineens grijs en de temperatuur boven nul waardoor de ijsbaan veranderd is in een soort van slushpuppy. Gelukkig hebben we het hele weekend volop genoten van het ijs, zelfs ik heb nog even op de schaats gestaan, iets wat me na al die jaren verassend goed af ging. Joost waagde zich er echter niet aan, hij bleef veilig langs de kant staan kijken, maakte enkel wat foto’s en filmpjes met zijn mobieltje, trok de kinderen rond op de slee en genoot van de koffie uit het tentje.
En nu is het alweer maandag. Tijd om de bedden te verschonen, de stapel met was weg te wassen en op te ruimen, en tijd vrij te maken om mijn foto’s van vorig jaar uit te zoeken voor in het fotoboek dat ik wil gaan maken. De was en de bedden kunnen wel even wachten, dus start ik de laptop op.
De meeste foto’s staan netjes in mappen bij elkaar op de computer, foto’s van Joost en mij, het eerste jaar dat we samen waren. De kamer waar ik tijdelijk verbleef bij mijn nichtje Esther in huis. Het was fijn geweest dat zij mij onderdak kon verlenen en daar was ik haar ook erg dankbaar voor, al hadden we beide een totaal verschillend leven. Zij had hele wisselende diensten, terwijl ik in de winkel vooral overdag veel weg was, werkte zij vooral in de avonden en nachten. Ze pakte alles aan wat voor handen kwam, meestal als tijdelijke vervanging bij een zwangerschapsverlof, langdurige zieken of om onverwachte druktes op te vangen. Daardoor werkte ze vaak met tijdelijke contracten wat voor haar ideaal was, gezien ze er in de winter geregeld een paar maanden tussenuit ging om rond te reizen. Ik kijk naar de foto en glimlach. Ik zie het oude bed, waarin ik als kind ook al vele nachten geslapen heb, een kast van ikea en een stalen bureau waarvan Esther geen idee had wat ze er anders mee moest doen omdat het zo’n zwaar onding was. En verder alleen kale muren. Maar dat maakte me niet uit. Ik was in die maanden dat ik bij haar zat, niet vaak thuis en sliep geregeld een keer bij Joost, het was voor hem ook geen doen om naast mij in bed te kruipen met zijn 1.90.
Joost is een grote grove man met rossig krulhaar dat weerbarstig om zijn hoofd hangt. Toen ik hem leerde kennen had hij het heel kort geknipt, en vielen zijn felblauwe ogen me meteen op. Tegenwoordig draagt hij het veel langer en heeft hij een dikke rossige baard.
Ik klik de foto’s weg en kijk verder. Een map met foto’s uit 2002, dat zijn er maar een paar, meestal vage festivals of feestjes, eentje van mijn eerste appartementje waar ik maar 3 jaar heb gewoond.
2003, het jaar waarin ik Geert heb leren kennen, 2004, 2005. Ik kijk snel verder. 2010, het jaar dat Jory geboren werd. Het was een hete zomer, zo heet dat de overheid het nationale hitteplan in werking had gezet en Joost elke dag totaal uitgeput thuiskwam van het werk omdat de airco het begeven had op zijn werk, waardoor de enige verkoeling van een ventilator kwam die overuren draaide en eigenlijk niet echt veel veranderde aan de hitte in de ruimte.
Ik kijk de foto’s door, een voor een en weet nu al dat het een hele opgave zal worden om uit al die foto’s de mooiste te gaan kiezen. Ik klik er een paar aan, kopieer ze naar het fotoalbum en kijk weer verder. Al snel heb ik al aardig wat foto’s verzameld. Het album van 2010 begint vorm te krijgen.

Ik kijk op de klok en schrik op als ik zie dat het alweer weer bijna half 4 is, tijd om de laptop af te sluiten en weer naar school te gaan.

woensdag 20 juli 2016

Reacties


'Een mooi stukje in het krantje! Wat leuk dat je een boek hebt geschreven. Ja, weet je ik had het er nog over met mijn man. Ik kan dat boek natuurlijk wel kopen omdat een moeder van school het heeft geschreven, maar ik lees nooit. Dan komt het bij de andere boeken op de plank, en dat is natuurlijk zonde. Hoeveel heb je er eigenlijk al verkocht?' een moeder op school sprak me vandaag aan, we waren onderweg naar school voor het bedank-uurtje, waarbij de kinderen allemaal met hun eigen klas een stukje hadden ingestudeerd. 
'Het valt me eigenlijk nog niet tegen,' en eerlijk gezegd doet het aantal er ook niet zoveel toe. 
Later na afloop van de voorstelling kwam een andere moeder naar me toe.
'Jij hebt een boek geschreven hoorde ik! Erg leuk! En je was ook al bezig met een vervolg! Jeetje jij bent goed bezig! Ja, ik lees eigenlijk niet, kan me er zelf niet toe zetten om aan een boek te beginnen, anders had ik hem wel gelezen! Maar super leuk!' 
Mijn nichtje: 'Ik denk dat ik dat boek van jou toch echt eens moet gaan lezen. Ik ben eigenlijk toch wel benieuwd waar het over gaat!'
Een andere moeder van school: 'Ik las het in het krantje dat je goeie referenties had gehad. Leuk joh! Ik denk dat ik het toch maar eens in ga kijken bij de winkel.'
'Ik weet wie het is. Ik weet het echt zeker. Het kan ook niet anders, maar komt er een vervolg, want ik ben nu toch wel nieuwsgierig.' zei een collegaatje op mijn werk. Daar waren ze trouwens meteen al erg te spreken over de mooie kaft! Alleen daarom zou het boek al interessant zijn om te bekijken en er meer van te willen weten.
Een moeder van een vriendin van mij vond de verhaallijn verrassend goed geschreven en hield zich aanbevolen voor een vervolg. 
En een lezeres was zelfs heel erg enthousiast over de herkenbaarheid van het verhaal. En van die lezers daar moeten we het tenslotte toch van hebben!

zaterdag 9 januari 2016

De kracht van het gevoel (2)


Hierbij ook een kijkje in het dagboek van Marielle. Een vrolijke voor de buitenwereld sterke meid die overal voor in is. Nadat haar moeder ernstig ziek wordt veranderd haar kijk op de wereld drastisch. Ze probeert aanvankelijk het leven weer op te pakken door uitgebreid te gaan feesten en nieuwe dingen uit te proberen, maar al snel ontdekt ze de keerzijde van haar vrolijkheid.

De kracht van het gevoel (1)



Na jaren schrijven en schaven, opnieuw schrijven en verbeteren is nu eindelijk mijn eerste roman klaar om uitgebracht te worden. Al moet ik nog even bekijken of een grote oplage erin zit. Toch wil ik hier alvast de eerste bladzijde delen van mijn roman. Het boek gaat over twee dames, die beide een dagboek bijhouden en ons zo meenemen naar hun wereld. Vandaag laat ik je alvast kennis maken met Christel. Christel is een passionele meid, die graag flirt, maar heel trouw is aan haar eerste vriendje Tim. Tijdens haar wekelijkse dansavond komt er ineens verandering in als ze oog in oog komt te staan met Mark, die werkelijk haar hele leven op zijn kop zet.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Bedankt voor het lezen van mijn blog. Ik vind het leuk als je een reactie nalaat.

Totaal aantal pageviews