Een heerlijke zonnige dag. Even op en neer gelopen naar
de Boskantse weg, alwaar de Binckbank tour voorbij zou komen gereden. Het
duurde echter nog geruime tijd voor de eerste motorrijder de kopgroep
aankondigde. Tot die tijd bleef ik staan wachten achter de rotonde bij café de
Vriendschap.
Daar verzamelde zich steeds meer mensen op de terrassen
en de aan de kant van de weg, gewapend met stoeltjes, camera’s (die van mij had
ik thuis gelaten) en telefoons om de voorbij snellende fietsers goed te kunnen
bekijken en vast te kunnen leggen.
Ik raakte in gesprek met een man die duidelijk een
wielerfanaat was. Hij vertelde over de ronde en de wielerrenners die er aan mee
reden.
‘Je moet wel goed opletten als ze voorbij komen geflitst,
die mannen rijden zo snel die remmen echt niet af voor een rotonde. Hoe laat
zouden ze hier precies voorbij komen? Ik had ze eerlijk gezegd allang verwacht.’
Het was iets over half 2 en er was nog geen motorrijder of wielrenner te zien.
Een enkele amateur op een racefiets, die in de tegenovergestelde richting aan
kwam rijden, van zijn fiets afstapte en zich bij het aangroeiende publiek langs
de weg voegde.